Kodenavn: Operasjon Asfalt er et episk drama i tre akter, som gir et innblikk inn i den kalde krigens spenninger i Nord-Norge på 50-tallet.
Du blir trukket inn i en utenkelig historie som ble forsøkt skjult, framført av ti skuespillere i 80 roller. Sentralt i fortellingen står Stein Elvestad som, sammen med Ragnar Selnes, graver dypt i arkivene for å nøste opp fortidens tråder.
Oppsetningen er den siste på programmet til avtroppende teatersjef Birgitte Strid.
I løpet av prøveperioden har vi jobbet tett med materialet og funnet en rytme som gjør oppsetningen enda mer intens og engasjerende. Forestillingen er nå komprimert fra fem til vel fire timer inkludert pauser, uten at noe av stykkets kraft og dybde har gått tapt.
Det blir to pauser på 20 minutter hver. I tillegg blir det en spisepause med matpakkeservering inne i salen i løpet av andre akt som en del av oppsetningen.
Billett med mat må forhåndsbestilles minst tre dager før forestillingen. Den innholdsrike matpakken består av brødmat, drikke, noe søtt og noe salt. Alternativt kan du velge billett uten mat, om du ønsker å ta med egen mat eller har spesielle allergier eller kosthensyn.
I all hast vedtar regjeringen å grave opp krigsfangegraver og samle levningene i én felles grav.
Over 8000 døde kropper skulle graves opp rundt om i Nord-Norge og flyttes til øya Tjøtta på Helgeland. Det var en enorm belastning for de unge sjøfolkene og andre som ufrivillig ble satt til å gjøre denne jobben. Etter hvert som arbeidet skrider frem, vokser motstanden og protestene grav for grav.
Arbeidet startet og endte i nord. Historiene til de berørte gjør ikke det.
I dette menneskelige dramaet, krydret med nord-norsk galgenhumor, møter du byråsjefer og lokalbefolkning, sjømenn og demonstranter, vevet sammen i en fortelling som utforsker konsekvensene av å behandle mennesker som brikker i et større politisk spill. Dette inkluderer også etterlatte fra de tidligere sovjetstater, som søker svar og ønsker å gjenopprette verdighet.
Les mer: Regissørens innsikt i dramaet og dets betydning
- Dette er en historie om menneskeskjebner: Skjebnen til krigsfanger, de etterlatte og de som jobbet under operasjonen i 1951. De som var på båtene, de som var med å grave opp levningene. De som jobba på Tjøtta for å grave de store fellesgravene. Og det er historien min, og hvordan jeg ble kjent med Ragnar Selnes og arbeidet vårt med å grave i historien og spore opp dagens etterkommere i Russland.
Intervjuet med Elvestad leser du HER.
I 2024 har Nordland Teater tatt opp temaer rundt krig og menneskeverd i samarbeid med Bodø2024, blant annet gjennom serien "War Travels" og den avsluttende storproduksjonen "Kodenavn: Operasjon Asfalt".
Vi håper dette gir publikum bedre forståelse og refleksjon rundt vår egen historie, spesielt hvordan fortidens handlinger fortsatt påvirker oss. Og selvfølgelig, at man føler seg både underholdt og berørt av det de ser og hører.
"Kodenavn: Operasjon Asfalt" med urpremiere 2. november, dykker inn i de menneskelige og politiske ettervirkningene av regjeringens hemmelige ‘operasjon asfalt’. Dette skjer samtidig som et omfattende våpenkappløp utspiller seg.
Russerne får atombomben i 1949. Norge blir medlem av NATO. Kommunistfrykten er stor både i verden og Norge som deler grense med den sultne stormakten. Vår geografiske beliggenhet og økt internasjonal spenning bidrar til større oppmerksomhet omkring forsvars- og sikkerhetspolitikken.
Rundt 13 000 sovjetiske krigsfanger døde i Norge under andre verdenskrig. De falne ble opprinnelig gravlagt på ulike plasser, mange i store fellesgraver og i flere høyder. I 1951 vedtok norske myndigheter å samle de døde og sørge for verdige graver. I Nord-Norge skulle levningene flyttes til en krigsgravplass på øya Tjøtta. Operasjon skulle holdes mest mulig hemmelig. Det hadde Gerhardsen-regjeringa bestemt.
Sjekk vårt digitale program - krydret med sitater, bilder og innsikt i hvordan forestillingen har tatt form. Alt fra manusforfatterens første oppdagelser til scenografi, regigrep og teatersjefens verdier.
Seksten korte episoder, en for hver strekning fra Majavatn til Bodø, forteller om de dramatiske omstendighetene da Nordlandsbanen ble ferdigstilt under andre verdenskrig.
Varighet | 4 timer og 10 minutter inkl to pauser |
Urpremiere | 2. november 2024, Hovedscena Nordland Teater |
Av | Stein Elvestad |
Regi | Øystein Ulsberg Brager |
Medvirkende | Stein Elvestad, Rune Løding, Kristoffer Hjulstad, Roger Opdal Paulsen, Julie Sofie Reite, Iso Porović, Ekaterina Bespalova, Valentina Alexeeva, Harald Thompson Rosenstrøm og Marit Synnøve Berg. |
Scenografi og kostymedesign | Mari Lotherington |
Lysdesign | Johan Haugen og Vegar Angel N. Andreassen |
Lyddesign | Frode Fridtjofsen |
Koreografi lindy hopp | Mathias Rydjord |
Koreografi sekkedans | Janne D. Kristiansen |
Produksjonssjef | Karoline Solbakken og Siri Hallingby Børs-Lind |
Inspisient og turnéleder | Isabella Flått |
Inspisient 2 og sufflør | Wenche Bakken |
Skuespillervikar innstudering | Ingrid S. Mortensen |
Teknisk sjef | Per Rasmussen |
Snekker og scenemester | Magne Jøsevold |
Lydteknikere | Frode Fridtjofsen og Thomas Hammer |
Lysteknikere | Johan Haugen og Vegar Angel N. Andreassen |
Kostymemaker | Halvard Leirvik |
Mask | Tove Solbakk |
Hår | Malin Anna Zetterberg |
Rekvisitører | Grete Larssen, Sissel Heien og Mariann Rostad |
Smed | Herlof Øverdal |
Plansjef og turneplanlegger | Jim Ove Marthinussen |
Marked | Trine Rimer, Tove Hovind, Hilde Karin Skreslett, Emil Holmberg Lewe |