Foto: Universitetet i Agder

Anmeldelse War Travels

Merete Lundetræ Andersen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder

Oppdatert 10. sep. 2024 kl. 15.37
artikkel

Jeg reiste hjem med en følelse av å skulle ønske å se dem alle sammen en gang til. Jobben dere har gjort med å formidle disse viktige historiene, burde fått en pris. Jeg håper det.

Som en del av Bodø2024 er Nordland Teater for første gang ute på turné med fire forestillinger samtidig, som også har en tilhørende podkast serie (Nordlandsbanen: I krigsfangenes spor). De fire forestillingene, som alle omhandler hendelser fra andre verdenskrig, går under samlebetegnelsen War Travels, og de fire forestillingene er Narvik, Granitt, Kappe Land og Sona/Zona (hvorav Granitt spilles for første gang, mens de andre har vært på turné tidligere), og i tillegg en geopoetisk vandring kalt In the Garden of Arctic. Jeg kjøpte War Travels Pass, en samlebillett til alle forestillingene, og opplevde dem i perioden 24.7-31.7, i rekkefølgen nevnt over.

Først og fremst: Gratulerer til Nordland Teater for å ha hoppet ut i et svært prosjekt som krevde stort mot, og for å ha landet stødig med begge beina på bakken!

Nordland Teater har med disse forestillingene tatt på seg jobben med å formidle lokal og svært viktig historie fra vår nære fortid, og argumenterer for at disse er viktige å huske også i vår samtid. Resultatet er en serie med forestillinger som ikke bare er interessante som lokalhistorie, men også som Norgeshistorie og for alle som bor utenfor Nordlands grenser også.

Alle forestillingene bærer preg av å være lagd med stor omsorg og respekt for historien og de historiske detaljene, og av et solid teaterfaglig håndverk i alle ledd.

Å oppleve disse forstillingene samlet kan absolutt anbefales – de ulike forestillingene kaster lys på hverandre og utfyller hverandre. Både Narvik og Kappe Land har tidligere vært på turné i Nordland, og vil være kjent for en del publikummere allerede. De er likevel et kjærkomment gjensyn.

Narvik er en musikal med et vakkert og passende lydbilde, hvor både tekst og musikk er sydd sammen på en mesterlig måte, som tar for seg hva det å være i en krig gjør med menneskene som opplever den. Scenografien er et imponerende syn – og spesielt med tanke på at dette er en turneforestilling.

Mye av det samme kan sies om gjensynet med Kappe Land: Det er en solid forestilling med sterk tekst og et vakkert lydbilde, som tar for seg scener fra samiske Gustav Kappfjell sitt liv både i forestillingenes nåtid og under krigen, i tiden rundt Majavatn tragedien.

Granitt er en vakker monolog i en togkupé, hvor en tidligere krigsfange er på vei tilbake til stedet hvor han var i fangenskap for å møte traumene sine og forsones med fortiden. Hovedpersonens stemme er poetisk og troverdig gjennom hele forestillingen, og den flyter naturlig som en fjellelv mellom de store ytterlighetene, fra de umenneskelige og grusomme erfaringene fra fangenskapet, til kjærligheten til en kvinne ved navn Erika og drømmen om frihet. Monologen er mesterlig utført av Iso Porović, og forestillingen evner å menneskeliggjøre krigsfangene som jobbet på Nordlandsbanen.

Der Granitt legger vekt på menneskeliggjøring, legger Sona/Zona, som også handler om krigsfangene ved Nordlandsbanen, vekt på umenneskeliggjøringen av fangene. Resultatet her er en rekke med tablåer og scener som fungerer som bruddstykker hvor man som publikummer må sette disse sammen selv. En tilhørende utstilling i foajeen utenfor teatersalen er til god hjelp her. Scenene som vises er alvorstunge, og når det hele er over vil jeg både klappe og samtidig ikke – klappe for den utrolig gode jobben som har blitt gjort med å formidle denne tunge historien, og ikke klappe fordi ensemblet har klart å ryste meg.

Jeg anbefaler varmt alle som har mulighet å se disse forestillingene, både folk fra Nordland og fra resten av landet, og aller helst alle sammen!

Tusen takk til Nordland Teater for magiske øyeblikk!

Merete Lundetræ Andersen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder

Video: Se Nor

Regissør Terje Ranes styrer skuta i Keiserlosen

Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav

01.10.2025

Kulturens plass i framtidens Nordland

Hvilket samfunn bygger vi uten den?

23.09.2025

Da losen satte keiseren på plass

– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen

26.09.2025

Med penn og teft

Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang

16.09.2025

Vi tar barn på alvor – også når vi leker

De er våre viktigste publikummere

11.04.2025

Fra Pippi til lofottorsk – Ole Christian Øen er tilbake

En musikalsk oppdagelsesreise for små og store

12.03.2025

Helene Uri om Honningtunger

– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap

25.02.2025

Fredskonsert i Teaterkafeen 20. februar

Sammen for barn i krig

21.02.2025

Trygve Hoffs Minnepris 2024 til Grenland Friteater

Delt ut under Vinterlysfestivalen

11.02.2025

Urpremiere på Nordnorske barnesanger 27. april

En musikalsk og leken opplevelse for barna

18.02.2025

Åpningen av Vinterlysfestivalen lørdag kl 11

La magien begynne!

05.02.2025

Prisvinner

Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt

03.02.2025
02.01.2025 Vinterlysfestivalen sikret støtte 19.12.2024 Birgitte Strid takkes av som teatersjef 13.12.2024 Julegave til Kvinnenettverket Noor 09.12.2024 Programslipp og billettkø 02.12.2024 Kolstads første - med urpremiere 8. mars 02.12.2024 Miljøfyrtårnrapport 2023 29.11.2024 Billettslipp, dramatikerdebut og foredrag 29.11.2024 Kickoff Vinterlysfestivalen 2025 02.10.2024 Gratisarrangement i Mo kirke 16. oktober kl 18:00 23.09.2024 Under overflaten på «Kodenavn: Operasjon Asfalt» 16.09.2024 Spennende mulighet som lydtekniker 08.08.2024 Anmeldelse War Travels 07.08.2024 Ansetter ny produksjonssjef og snekker 03.07.2024 Opplev Nordland på en ny måte 25.06.2024 Nordlandsbanen: Krigsfangenes spor 11.06.2024 Every stop holds a new memory 10.06.2024 Tog o hoi! 06.06.2024 Førpremiereprat 22.05.2024 Ny leder for Vinterlysfestivalen 25.04.2024 Samtale med avtroppende produksjonssjef 22.04.2024 Nordland Teater søker produksjonssjef 18.12.2023 Intervju med manusforfatter Stein Elvestad 11.12.2023 Vinterlysfestivalen 2024 11.12.2023 Kulturåret 2024 21.11.2023 The Trail Way 08.11.2023 Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus" 30.10.2023 Intervju med regissørene 25.10.2023 Changing Currents 13.10.2023 Skolemateriell 27.09.2023 Første slipp Vinterlys 2024 20.09.2023 Ketil Kolstad 28.08.2023 Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef 17.07.2023 Vinner av pris for nyskapende forestilling 20.06.2023 ​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen! 12.06.2023 Nordland Teater søker ny teatersjef 31.05.2023 Lyttedugnad 05.05.2023 Produksjonssjef 13.04.2023 Teater er så personlig, det får deg til å tenke 31.03.2023 Kulturell vandring i Nordland 24.02.2023 Fortell om din opplevelse 14.02.2023 Starten på det kulturelle årshjulet 03.02.2023 Stolte vinnere av beste kampanje 26.01.2023 Art-Trail på sporet 04.01.2023 Høringssvar 17.11.2022 Litt tid e den største presang 11.11.2022 Vinterlyskunstner 2023 09.11.2022 Nordisk kulturliv må styrkes 02.11.2022 Verdifullt å kjenne sitt publikum 26.10.2022 Unik utstilling til Mo i Rana 19.10.2022 Det øves og prøves på Kappe Land 27.09.2022 Lengsel etter døden 27.09.2022 Teateret som et treningssenter for empati 19.09.2022 Byr næringslivet opp til å vinterlyse 29.08.2022 Flerkulturelt brukerpanel 24.06.2022 Should I Stay or Should I Go 08.06.2022 Heder til Moby Dick og Utvik Senior 30.05.2022 Servicepris til Nordland Teater 29.04.2022 Etablerer Sense of North AS 22.04.2022 Skriver teaterhistorie 23.02.2022 Teaterprat med Helén Vikstvedt 15.02.2022 Har du en hybel ledig, kom på banen 12.02.2022 Nå kan vi klemme og danse igjen 26.01.2022 Restart Mo i Rana med Vinterlys 11.01.2022 Morten Espeland 22.12.2021 Ønskeliste 19.11.2021 Spektakulære opplevelser bak hver sving 08.11.2021 Talentfulle Kristoffer Hjulstad 25.10.2021 Kulturstreiken over 21.10.2021 Kulturstreiken rammer Nordland Teater 18.10.2021 Det Henrik sa, begeistrer oss 13.10.2021 Regissøren bak Mulegutten 05.10.2021 ÅPEN DAG