Velkommen til en spennende reise tilbake i tid, til England på slutten av det 16. århundre. Vi skal utforske et mesterverk som ble skapt for over 400 år siden, men som fremdeles har en utrolig kraft til å røre ved våre moderne hjerter og sinn.
William Shakespeare, kjent som verdens mest berømte dramatiker, skrev sitt intense og voldelige drama "Titus Andronicus" mellom 1588 og 1593. Selv om handlingen utspiller seg i det gamle Romerriket, og skuespillet ble satt opp for århundrer siden, vil du snart oppdage at de temaene det utforsker, er like relevante i dag som de var den gang.
Titus Andronicus gir oss et dypt innblikk i menneskets natur og de mørke krokene av maktspill og hevn. Det er et skuespill som utfordrer oss til å tenke på hva som motiverer mennesker til handling, hvordan lidenskap og grusomhet kan drive beslutninger, og hvilke konsekvenser som kan oppstå når vi mister vår menneskelighet.
Men hvorfor skal vi, i dag, bruke tid på et drama skapt for så lenge siden?
Jo, fordi "Titus Andronicus" gir oss en dypere forståelse av oss selv og verden vi lever i. Historien gir oss en mulighet til å utforske store spørsmål om makt, politikk, rettferdighet og hva det vil si å være menneske. Diskuter gjerne rundt det som utspiller seg i Ukraina, på Gaza og gjengvolden i Sverige - opp mot karakterene, handlingen og temaene som gjør "Titus Andronicus" tidløs.
Vi lever i en verden av intriger, lidenskap og hevn, og kanskje vil vi, som så mange før oss, bli beriket av Shakespeares visdom og innsikt.
Jeg håper undervisningsmaterialet vil vekke nysgjerrighet og engasjement. Ønsker dere alle en magisk teateropplevelse og lykke til med oppgavene!
hilsen Birgitte Strid, teatersjef Nordland Teater
Undervisningsmaterialet er laget med tanke på at det kan brukes både før og etter at elevene har sett forestillingen.
Oppgavene er ikke fagspesifikke og kan brukes på tvers av studieretninger og trinn på videregående, der tverrfaglige tema og elevmedvirkning er vektlagt. Her er det mulig å plukke og blande oppgavene slik dere vil.
Romerne har slått Goterne etter en brutal 10 år-lang krig. Men hjemme i Roma er riket i kaos. Keiseren er død, og hans to sønner vil begge ha makten. De danner fraksjoner og startet væpnede sammenstøt i gatene. Det kan gå mot en borgerkrig.
Den store hærføreren, Titus Andronicus, kommer tilbake til Roma. Som skikken forlanger, ofrer han goterdronningens eldste sønn til de romerske gudene. Hun sverger hevn. Det romerske folket tilbyr Titus keisertronen, men han avslår. Når goterdronningen senere kommer i maktposisjon, gjennom ekteskap med den nye keiseren, er det duket for et av verdenslitteraturens blodigste hevndramaer.
Titus Andronicus har et karaktergalleri med lidenskapelige, krevende og fascinerende roller. Samtidig stiller stykket spørsmål om hva det er å være menneskelig – både i krig og i fred.
Hvordan kan man skape et godt samfunn tuftet på mange år med voldshandlinger? Er løsningen til forsoning å la nåde gå for rett? For på tross av at stykket er over 400 år gammelt er beskrivelsen av menneskelige mekanismer i et storpolitisk spill dessverre dagsaktuelt.
Menneskers dualitet og manglende evne til å se eget mørke kontra andres ondskap har ikke endret seg med tiden, og i krig ser folkegrupper på seg selv som gode og «de andre» som onde. Påstandene karakterene i stykket kommer om motstanderne er like polariserte som de vi hører i dag, og like avhengig av hvilket perspektiv man velger.
I Shakespeares tekst blir også tilskueren konfrontert – som vitne til den sjokkerende og suggererende volden – med sine egne følelser for det de opplever på scenen og underholdes av.
Før dere går i gang, kan dere lese mer om "Titus Andronicus" på teaterets hjemmeside.
Medvirkende i Nordland Teater sin oppsetningen med premiere 4. november 2023: Rune Storsæther Løding, Inga Ibsdotter Lilleås, Piotr Misztela, Sondre Krogtoft Larsen, Stein Elvestad, Julie Sofie Reite, Roger Opdal Paulsen, Kristoffer Hjulstad, Sindre Bergfall. Regi: Terje Skonseng Naudeer og Birgitte Strid. Scenografi og kostyme: Nora Furuholmen. Komponist/lyddesign: Kjetil Schjander-Luhr. Lysdesign: Johan Haugen. Stykket er oversatt til nordnorsk av Ragnar Olsen og bearbeidet av Birgitte Strid i anledning oppsetningen ved Nordland Teater 2023.
Vold som underholdning er ikke et moderne påfunn. Titus Andronicus ble for eksempel skrevet i England mellom 1588 og 1593, som var en tid og et sted da det fantes både offentlige henrettelser og voldelig underholdning som kamper mellom mennesker og ville dyr, som bjørnekamper.
I denne perioden i England var det også populært i teatret å ha voldelige hendelser på scenen. Går vi tilbake til verdenen der stykket utspiller seg, det antikke Romerriket, så var vold vanlig som underholdning, blant annet i gladiatorkamper på store arenaer.
Titus Andronicus er et voldelig teaterstykke, men volden er der av en grunn. Bruken av vold fremhever en av stykkets gjennomgående diskusjoner; hvordan kan man bygge opp et samfunn etter krig?
Gjennom de sterke inntrykkene den sceniske volden gir formidles stykkets budskap i et språk som treffer følelsene. Samtidig legitimeres bruken av voldelige bilder, men er det nødvendigvis et gode?
Oppgavene er laget med tanke på at elevene skal få innsikt i noe av arbeidet som ligger bak oppsetningen og reflektere rundt forestillingen etter at de har sett den.
Elevoppgavene kan besvares individuelt, i par eller i gruppe.
En annen spennende oppgave er å lage en anmeldelse og en podcast hvor elevene diskuterer oppsetningen på bakgrunn av sin egen anmeldelse.
Oppgavetittel: Skriv en anmeldelse av forestillingen på ca 1 side
Før dere går i gang kan dere lese om hvordan skrive en teaterkritikk.
Moment som bør med i en anmeldelse:
Spillestil og skuespillerprestasjoner:
Regi:
Konklusjon:
Når elevene er ferdige med å skrive kan de gå i grupper på 3 elever og diskutere oppsetningen på bakgrunn av sin egen anmeldelse.
Lag gjerne en podcast og send til Nordland Teater via epost. Vi setter stor pris på at dere deler med oss.
Det er en pågående diskusjon om bruk av kunstig intelligens og produksjon av tekst, bilde, design og musikk.
I følge mannen bak ChatGTP, Ilya Sutskever, vil vi definitivt kunne lage selvstendige vesener med egne mål og meninger ved hjelp av kunstig generell intelligens. Hva mener elevene, kan vi kalle det kunst når det er en maskin som gjør jobben med å prosessere og gi uttrykk til våre ideer og kunstnerlige visjoner?
I denne oppgaven får elevene (grupper på 3-5 elever) prøve seg som dramatiker med hjelp av KI. De skal lage en dialog basert på et gitt scenario og bruke karakterne i "Titus Andronicus".
For å få teksten best mulig må de mate inn så mye og presis informasjon om karakterne og situasjonen som de vil dramatisere i chatten. Det er mulig de må spørre KI flere ganger og reformulere spørsmålene for å få en dialog som de er fornøyde med. Etter at elevene har produsert dialgoen skal de prøve å spille den i gruppa og diskutere kvaliteten. Er det noe de vurderer som spillbar på en teaterscene?
Før de går i gang les undervisningsmaterialet her og les fagartikler, bl.a. denne:
Kan ein robot skrive ein roman? av Åsmund H. Eikenes, Framtida
Forslag til scenarioer som elevene kan dramatisere:
Disse scenariene gir elevene muligheten til å fordype seg i karakterenes følelser og utforske de komplekse temaene i "Titus Andronicus" gjennom dramatisering. Det vil også gi dem en dypere forståelse av stykket og dets relevans.
"Titus Andronicus er den beste avhandlingen om vold som noen gang er skrevet".
Disse ordene ble i sin tid sagt av regissør Julie Taymore i forbindelse med hennes film Titus fra 1999. Sett fra hennes perspektiv inneholder “avhandlingen” ulike former for vold som krig, religiøs vold, vold i hjemmet, seksuell vold, hevn, blind vold, æresdrap, vold godkjent av loven – som dødsstraff og vold som underholdning.
I kampen mellom sivilisasjon og barbarisme viser Shakespeare oss det politiske sammenbruddet i en stat gjennom innbyggernes skamferte kropper. Man kan si at gjennom å gjøre stykket til et konsentrat av Romas historie og fall, stiller Shakespeare spørsmål til politikken i egen samtid – slik vi også ønsker med vår oppsetning. Sett fra dette perspektivet, er volden i Titus Andronicus en logisk konsekvens av det å presse en stor mengde (voldelig) historie inn i ett og samme stykke.
Mange lar seg trekkes mot vold som underholdning enten det er innen skrekk- og splattersjangrene, eller i action- og krigsfilmer. For noen er det selve opplevelsen av å være redd og mestre frykten som er tiltrekkende, for andre kan det være ren moro og spenning man er ute etter. Vold og frykten for vold virker å være et så viktig element i det å være menneske, at vi stadig vender tilbake til dette gjennom fiksjonens trygge filter.
Taymore’s film er selvkommenterende i og med at den nettopp begynner med perspektivet krig som lek/underholdning.
Underholdningsindustrien har i all tid vært inspirert av kriger, og i dag ser vi et nytt nivå av militarisering av dataspill. Det amerikanske militæret har benyttet seg av dataspill som rekrutteringsverktøy i mange år. Barn leker med krigsscenarioer fra veldig ung alder og tilbringer mye tid i en virtuell fremstilling av krig. Slik blir krig normalisert, og det å drepe ser kult ut. Rekrutteringen av gamere har vist seg å være vellykket og har spredd seg til flere land. Her i Norge har Cyberforsvaret vært en aktiv sponsor for «The Gathering», landets største spillmesse.
Nordland Teaters repertoar spenner fra de store klassikerne til ny samtidsdramatikk. Vår ambisjon er å ha scenekunsttilbud som oppleves som relevant og attraktivt for alle aldre. Scenekunsten skal engasjere, og den kan også bidra til læring
Tolv år med kunstnerisk kraft og nyskaping
Premiere og gaveoverrekkelse
Vinterlysfestivalen 8.-14. februar 2025
Lansering på Rana bibliotek torsdag 5. des kl 18:00
Sertifisert og bærekraftig
Gratisarrangement på Rana bibliotek 5. desember kl 18:00
Mandag 9. desember kl 18:00 i Teaterkafeen, gratis inngang
Bli kjent med historien på nært hold
Regissørens innsikt i dramaet og dets betydning
Søknadsfrist 13. oktober
Merete Lundetræ Andersen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder
Nye impulser og erfaringer
Lanserer audioguide
En lytteopplevelse på øret
The Trail Way – en ny måte å oppdage Nordland på
Opplevelsestoget - gratis eventyr fra SJ Nord og Nordland Teater
Birgitte og Iso om Granitt og sommerturné
Takk til Wenche Bakken, velkommen Sissel Brean
En særdeles aktiv periode ved Nordland Teater
Ledig stilling fra august 2024
En historie om menneskeskjebner
Omfavner kjærligheten til scenekunsten
– Et år for store tanker
#bucketlistjourney
Det beste Shakespeare jeg har sett i Norge, noensinne
Norgespremiere på Titus Andronicus
Gratis teaterforestilling med flerkulturelt ensemble
Utforsk karakterene, handlingen og temaene som gjør "Titus Andronicus" tidløs
Metteson, Iren Reppen og Oscar Danielson
Neste teatersjef ved Nordland Teater
Hjertelig velkommen!
Torn & Rose i Eventyrland
røverteater, skattejakt og polarsirkeldåp
søknadsfrist 15. august
opplesing av rapport fra Sannhets- og Forsoningskommisjonen
ettårig vikariat fra 1. august 2023
Flerkulturelt brukerpanel
et nytt opplevelseskonsept tar form
Ber om hjelp fra publikum
Vi applauderer Sparebank1 Helgeland
Juryen er imponert og fikk lyst å dra på teater!
Reis sakte, opplev mer!
Strategi for reiseliv og opplevelser i Nordland 2023-2027
Eg veit at du prøv, og eg trur du førstår at eg elsk deg uansett ka eg får
Vernissage lørdag 11. februar kl 17.00 i Moment
Felles kulturpolitisk opprop til Nordens kulturministre
Flerkulturelt brukerpanel
Rana Kunstforening viser fram Skeive ikoner
Mange elementer skal på plass før urpremieren 4. november
Et håp i bunnen, i følge Astrid Hansen Holm
Jon R. Skulberg om Fruen fra havet
En årlig feiring av kunsten, kulturen og menneskene i nord
Brukeropplevelsen i sentrum
En du bør ha et forhold til?
En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!
Blid, trivelig og svært hjelpsom
Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.
Vinterlys for første gang i Bodø.
Aktuell som moren i «Som før og etter».
Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?
Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.
7 magiske festivaldager i februar, hvert år.
Årets Vinterlys-profil
Signalene er viktige
og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.
Glade ansatte på jobb i dag.
13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober
om det å være menneske og om hverandre
Varm. Inkluderende. Dedikert.
9. oktober kl 11-15
Vil trekke folk til Nordland Teater.
Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.
Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.
Gledelig nyhet!
Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale
En smakebit av Nordland Teater
Yngvild Berg Keilen
WAR TRAVELS
Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt
En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet
Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater
Ungdomsteater leverer overbevisende
Fra en dag til en annen ble livet forandret.
Dette er drømmejobben!
Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge
begrenset antall billetter i salg nå
oppdateringer rett i innboksen
Brev til våre folkevalgte
en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat
Tusen takk. Det er skikkelig stas.
Morten Borgersen
Kulturens kraft påvirker oss
musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere
Ny dato: 18.-24. september
Birgitte Strid
med gode støttespillere
en annerledes Julekalender
Kjersti Elvik
du tar med deg resten av livet
Vi hedrer Andreas Kolstad