Foto: Yngvild Keilen

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

Oppdatert 25. sep. 2021 kl. 11.00
artikkel

Du gleder deg, du gruer deg, og du forventer en hel masse ting som ikke blir som du hadde tenkt. Slik er også stykkene til Fredrik Brattberg.

Fredrik Brattberg er en av Norges mest spilte dramatikere. Hans verk er oversatt til rundt tyve språk og produsert nærmere 60 ganger på scener verden over. Men det er ikke hverdagskost i Norge. På nyåret vil han imidlertid trekke folk til Nordland Teater med forestillingen «Som før og etter».

Med din særegne signatur arbeider du med handling og dialog på samme måte som en komponist arbeider med musikalske temaer?

– Den samme scenen spilles om igjen flere ganger, men innholdet forandrer seg underveis. I musikk vender de samme melodiene tilbake, og når en melodi spilles for andre gang i et musikkstykke er den som regel komponert eller utøvet annerledes enn første gang, på samme vis drives handlingen i mine stykker fremover ved bruk av gjentagelser.

Han skjønner at vi trenger eksempler.

– Tenk deg at du sitter hjemme i stuen og er trist. Dette kan sees på som en melodi, eller en scene. Så banker det på døren og melodien blir lystig av et muntert besøk. Så avsluttes besøket og du er igjen alene. Da kommer den samme melodien tilbake, men den er litt annerledes denne gangen. Preget av besøket som har vært.

«En scene gjentas og utvikles underveis»

I første del av «Som før og etter» handler det om en far som er usikker på om han har svakt hjerte. Trinnvis, som om det var en skala som spilles, finner faren ut av sin egen tilstand. Og trinnvis og bortover skalaen, følger de øvrige med på farens sykdomsforløp. Men Faren ligger alltid et trinn lenger frem, de øvrige klarer aldri å innhente ham.

I del to har HAN og HENNE kjøpt teaterbilletter. Bestemoren stiller velvillig opp som barnevakt, uten at det er avtalt på forhånd. At det ikke var avtalt på forhånd, er egentlig noe helt uproblematisk. Men karakterene ilegger dette en symbolsk verdi og videre i stykket blir alt symboler. Mot slutten forsvinner den mannlige karakteren innover i skogen, og det er som han drukner inn i sin egen ubevissthet, eller som han er nede i helvete og slåss med demoner. Men egentlig skal han bare se en teaterforestilling i skogen bak teatret.

Hvilke tema tar du opp?

– Stykkene følger meg i livet. Uten at jeg tenker bevisste på at de skal gjøre det. Da jeg var småbarnsfar, skrev jeg om mange små barn. Og nå i en fase hvor foreldrene mine blir syke og kanskje faller bort, handler det om dem. Det er alltid noe som står meg veldig nært. Mer det enn å gripe tak i noe politisk der ute. Men en ting er hvilket tema jeg tar opp. I mine stykker føres innholdet og formen opp i en tredje og høyere enhet og det danner mer slagkraft. Hva denne slagkraften faktisk ender med å si, det klarer jeg ikke beskrive. Det er noe som ligger bakenfor språket.

Karakterene er symboler?

– Karakterene skal på et vis være ekte personer, på et annet vis ikke. Det kan kanskje sammenliknes med å se et maleri hvor menneskene ikke er ment fremstilt realistisk. Det er nettopp det som egentlig ligger i ordet kunst. Det er kunstig. Det skal ikke være ekte. Men det skal der igjen bety noe ekte.

Og barna, hvordan bruker du dem?

– Barna pleier ikke å snakke i mine stykker. De spiller rollen som samvittigheten. Hos Heidegger - en filosof som har betydd mye for meg - er samvittigheten et stumt rom som roper deg tilbake til en mer egentlig måte å leve på. Barna i mine stykker er dette stumme ropet, et rop man må ha det stille rundt seg for kunne høre. Men karakterene i mine stykker lytter lite til barnet, de er opptatt av sine egne relasjonelle konflikter.

«Vakkert, men risikofylt »

Dine stykker fra hverdagslivet gått rett hjem i land som Tsjekkia, Frankrike, Indonesia, England, Israel og Island, hele verden. Hvordan har denne reisen vært?

– Først og fremst, mange flotte humane opplevelser. Møter mellom mennesker hvor jeg har kjent på egne fordommer og plutselig opplever jeg at de taler gjennom min tekst. Et vakkert møte mellom meg og dem, og plutselig er alle mine fordommer eller alle mine stengsler forsvunnet. Det er vakkert.

Vakkert, men også risikofylt. Nå sist i Israel, var teatergruppen halvt palestinsk og halvt jødisk. Historien tok en vending som Brattberg ikke hadde sett og aldri ment.

– Det kan skje som dramatiker, at man plutselig ender opp som noe annet. Det er en risk man må ta.

Avrunder med Ibsen-prisen

Skien kommune vurderer å fjerne Ibsenprisen, du er kritisk?

– Ibsenprisen deles ut til den beste manuset skrevet innværende teaterår. Slik gjør man det også for beste regissør, eller beste roman osv. En må antagelig ganske langt ned på listen over beste land å bo i før man finner noen som ikke har en slik type dramatikerpris. Det er noe som kjennetegner et sivilisert land. At Skien, som er Ibsens fødeby, kanskje vil avvikle prisen, er rett og slett under byens og Ibsens verdighet.

Byr næringslivet opp til å vinterlyse

En årlig feiring av kunsten, kulturen og menneskene i nord

19.09.2022

Flerkulturelt brukerpanel

Brukeropplevelsen i sentrum

29.08.2022

Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

24.06.2022

Heder til Moby Dick og Utvik Senior

En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!

08.06.2022

Servicepris til Nordland Teater

Blid, trivelig og svært hjelpsom.

30.05.2022

Etablerer Sense of North AS

Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.

22.07.2022

Skriver teaterhistorie

Vinterlys for første gang i Bodø.

22.04.2022

Teaterprat med Helén Vikstvedt

Aktuell som moren i «Som før og etter».

23.02.2022

Har du en hybel ledig, kom på banen

Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?

15.02.2022

Nå kan vi klemme og danse igjen

Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.

12.02.2022

Restart Mo i Rana med Vinterlys

7 magiske festivaldager i februar, hvert år.

26.01.2022

Morten Espeland

Årets Vinterlys-profil

11.01.2022

Ønskeliste

Signalene er viktige

22.12.2021

Spektakulære opplevelser bak hver sving

og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.

19.11.2021

Talentfulle Kristoffer Hjulstad

Alltid med glimt i øyet og et smil på lur, nå medvirkende i «Mulegutten», som Hesten og en rekke andre roller.

26.11.2021

Kulturstreiken over

Glade ansatte på jobb i dag.

25.10.2021

Kulturstreiken rammer Nordland Teater

13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober

21.10.2021

Det Henrik sa, begeistrer oss

om det å være menneske og om hverandre

18.10.2021

Regissøren bak Mulegutten

Varm. Inkluderende. Dedikert.

13.10.2021

ÅPEN DAG

9. oktober kl 11-15

26.11.2021

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

25.09.2021

I sofaen med Birgitte og Kjersti Elvik

Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.

20.09.2021

Nordland Teaters nybygg til 12,3 millioner

Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.

19.09.2021

Får 500.000 kroner til å videreføre flerkulturelt ungdomsprosjekt

Gledelig nyhet!

26.11.2021

Bursdagsfeiring og avduking av Rugekassa

Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale

03.12.2021

NYiBYEN

En smakebit av Nordland Teater

24.01.2022

Et friskt pust

Yngvild Berg Keilen

26.11.2021

Kobler kultur og reiseliv

WAR TRAVELS

21.06.2021

Teater i digitale formater

Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt

15.10.2021

Vi hyller mangfold

En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet

15.10.2021

Ledig stilling i markedsavdelinga

Lyst til å jobbe med digital innholdsproduksjon?​

15.07.2021

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

26.11.2021

DUS: Stjerner i sikte

Ungdomsteater leverer overbevisende

08.04.2021

Om å være isolert på en klippe, i sitt eget hjem, i sitt eget sinn.

Fra en dag til en annen ble livet forandret.

15.07.2021

Blir ny plansjef ved Nordland Teater

Dette er drømmejobben!

21.09.2021

Omstridt forlis

Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge

21.09.2021

Ekstraforestillinger SÅ SOM I HIMMELEN

begrenset antall billetter i salg nå

06.04.2021

Meld deg på nyhetsbrev

oppdateringer rett i innboksen

22.07.2022

Fly kan fylles til randen, mens kulturlivet stenges ned

Brev til våre folkevalgte

21.09.2021

Urovekkende endring i kulturmodellen

en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat

21.09.2021

Herlige tilbakemeldinger

Tusen takk. Det er skikkelig stas.

25.02.2021

Regissøren bak Så som i himmelen

Morten Borgersen

09.02.2021

Billettene til Så som i himmelen går unna

Kulturens kraft påvirker oss

03.02.2021

DOAJVVO - HÅP med Ronja-Katrin Larsen

musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere

06.04.2021

Teater inn i stua

24. og 27. januar kl 19:00

21.01.2021

Vinterlys 2021 utsatt til høsten

Ny dato: 18.-24. september

14.09.2021

Næring til sjelen

Birgitte Strid

29.12.2020

Satser på ungdommen

med gode støttespillere

22.12.2020

Vinterlyskunstner

Lars Lerin

20.12.2020

Vi søker plansjef

Nordland Teater, Mo i Rana

14.12.2020

Stiller opp for Kirkens Bymisjon

en annerledes Julekalender

16.12.2020

Regissøren bak Farlige forbindelser

Terje Skonseng Naudeer

26.02.2021

Vinterlysprofil 2021

Kjersti Elvik

18.11.2020

Gavekort på magiske øyeblikk

du tar med deg resten av livet

13.02.2021

Giedtine – hvem eier vinden?

Omdiskutert aktuell tematikk

24.09.2020

Gir vi kjærligheten for lett opp i dag?

Burde vi holde mer fast?

26.02.2021

Kjærlighet er tema

for teateråret 20/21

25.02.2021