Foto: Yngvild Keilen

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

Oppdatert 25. sep. 2021 kl. 11.00
artikkel

Du gleder deg, du gruer deg, og du forventer en hel masse ting som ikke blir som du hadde tenkt. Slik er også stykkene til Fredrik Brattberg.

Fredrik Brattberg er en av Norges mest spilte dramatikere. Hans verk er oversatt til rundt tyve språk og produsert nærmere 60 ganger på scener verden over. Men det er ikke hverdagskost i Norge. På nyåret vil han imidlertid trekke folk til Nordland Teater med forestillingen «Som før og etter».

Med din særegne signatur arbeider du med handling og dialog på samme måte som en komponist arbeider med musikalske temaer?

– Den samme scenen spilles om igjen flere ganger, men innholdet forandrer seg underveis. I musikk vender de samme melodiene tilbake, og når en melodi spilles for andre gang i et musikkstykke er den som regel komponert eller utøvet annerledes enn første gang, på samme vis drives handlingen i mine stykker fremover ved bruk av gjentagelser.

Han skjønner at vi trenger eksempler.

– Tenk deg at du sitter hjemme i stuen og er trist. Dette kan sees på som en melodi, eller en scene. Så banker det på døren og melodien blir lystig av et muntert besøk. Så avsluttes besøket og du er igjen alene. Da kommer den samme melodien tilbake, men den er litt annerledes denne gangen. Preget av besøket som har vært.

«En scene gjentas og utvikles underveis»

I første del av «Som før og etter» handler det om en far som er usikker på om han har svakt hjerte. Trinnvis, som om det var en skala som spilles, finner faren ut av sin egen tilstand. Og trinnvis og bortover skalaen, følger de øvrige med på farens sykdomsforløp. Men Faren ligger alltid et trinn lenger frem, de øvrige klarer aldri å innhente ham.

I del to har HAN og HENNE kjøpt teaterbilletter. Bestemoren stiller velvillig opp som barnevakt, uten at det er avtalt på forhånd. At det ikke var avtalt på forhånd, er egentlig noe helt uproblematisk. Men karakterene ilegger dette en symbolsk verdi og videre i stykket blir alt symboler. Mot slutten forsvinner den mannlige karakteren innover i skogen, og det er som han drukner inn i sin egen ubevissthet, eller som han er nede i helvete og slåss med demoner. Men egentlig skal han bare se en teaterforestilling i skogen bak teatret.

Hvilke tema tar du opp?

– Stykkene følger meg i livet. Uten at jeg tenker bevisste på at de skal gjøre det. Da jeg var småbarnsfar, skrev jeg om mange små barn. Og nå i en fase hvor foreldrene mine blir syke og kanskje faller bort, handler det om dem. Det er alltid noe som står meg veldig nært. Mer det enn å gripe tak i noe politisk der ute. Men en ting er hvilket tema jeg tar opp. I mine stykker føres innholdet og formen opp i en tredje og høyere enhet og det danner mer slagkraft. Hva denne slagkraften faktisk ender med å si, det klarer jeg ikke beskrive. Det er noe som ligger bakenfor språket.

Karakterene er symboler?

– Karakterene skal på et vis være ekte personer, på et annet vis ikke. Det kan kanskje sammenliknes med å se et maleri hvor menneskene ikke er ment fremstilt realistisk. Det er nettopp det som egentlig ligger i ordet kunst. Det er kunstig. Det skal ikke være ekte. Men det skal der igjen bety noe ekte.

Og barna, hvordan bruker du dem?

– Barna pleier ikke å snakke i mine stykker. De spiller rollen som samvittigheten. Hos Heidegger - en filosof som har betydd mye for meg - er samvittigheten et stumt rom som roper deg tilbake til en mer egentlig måte å leve på. Barna i mine stykker er dette stumme ropet, et rop man må ha det stille rundt seg for kunne høre. Men karakterene i mine stykker lytter lite til barnet, de er opptatt av sine egne relasjonelle konflikter.

«Vakkert, men risikofylt »

Dine stykker fra hverdagslivet gått rett hjem i land som Tsjekkia, Frankrike, Indonesia, England, Israel og Island, hele verden. Hvordan har denne reisen vært?

– Først og fremst, mange flotte humane opplevelser. Møter mellom mennesker hvor jeg har kjent på egne fordommer og plutselig opplever jeg at de taler gjennom min tekst. Et vakkert møte mellom meg og dem, og plutselig er alle mine fordommer eller alle mine stengsler forsvunnet. Det er vakkert.

Vakkert, men også risikofylt. Nå sist i Israel, var teatergruppen halvt palestinsk og halvt jødisk. Historien tok en vending som Brattberg ikke hadde sett og aldri ment.

– Det kan skje som dramatiker, at man plutselig ender opp som noe annet. Det er en risk man må ta.

Avrunder med Ibsen-prisen

Skien kommune vurderer å fjerne Ibsenprisen, du er kritisk?

– Ibsenprisen deles ut til den beste manuset skrevet innværende teaterår. Slik gjør man det også for beste regissør, eller beste roman osv. En må antagelig ganske langt ned på listen over beste land å bo i før man finner noen som ikke har en slik type dramatikerpris. Det er noe som kjennetegner et sivilisert land. At Skien, som er Ibsens fødeby, kanskje vil avvikle prisen, er rett og slett under byens og Ibsens verdighet.

Regissør Terje Ranes styrer skuta i Keiserlosen

Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav

01.10.2025

Kulturens plass i framtidens Nordland

Hvilket samfunn bygger vi uten den?

23.09.2025

Da losen satte keiseren på plass

– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen

26.09.2025

Med penn og teft

Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang

16.09.2025

Vi tar barn på alvor – også når vi leker

De er våre viktigste publikummere

11.04.2025

Fra Pippi til lofottorsk – Ole Christian Øen er tilbake

En musikalsk oppdagelsesreise for små og store

12.03.2025

Helene Uri om Honningtunger

– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap

25.02.2025

Fredskonsert i Teaterkafeen 20. februar

Sammen for barn i krig

21.02.2025

Trygve Hoffs Minnepris 2024 til Grenland Friteater

Delt ut under Vinterlysfestivalen

11.02.2025

Urpremiere på Nordnorske barnesanger 27. april

En musikalsk og leken opplevelse for barna

18.02.2025

Åpningen av Vinterlysfestivalen lørdag kl 11

La magien begynne!

05.02.2025

Prisvinner

Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt

03.02.2025
02.01.2025 Vinterlysfestivalen sikret støtte 19.12.2024 Birgitte Strid takkes av som teatersjef 13.12.2024 Julegave til Kvinnenettverket Noor 09.12.2024 Programslipp og billettkø 02.12.2024 Kolstads første - med urpremiere 8. mars 02.12.2024 Miljøfyrtårnrapport 2023 29.11.2024 Billettslipp, dramatikerdebut og foredrag 29.11.2024 Kickoff Vinterlysfestivalen 2025 02.10.2024 Gratisarrangement i Mo kirke 16. oktober kl 18:00 23.09.2024 Under overflaten på «Kodenavn: Operasjon Asfalt» 16.09.2024 Spennende mulighet som lydtekniker 08.08.2024 Anmeldelse War Travels 07.08.2024 Ansetter ny produksjonssjef og snekker 03.07.2024 Opplev Nordland på en ny måte 25.06.2024 Nordlandsbanen: Krigsfangenes spor 11.06.2024 Every stop holds a new memory 10.06.2024 Tog o hoi! 06.06.2024 Førpremiereprat 22.05.2024 Ny leder for Vinterlysfestivalen 25.04.2024 Samtale med avtroppende produksjonssjef 22.04.2024 Nordland Teater søker produksjonssjef 18.12.2023 Intervju med manusforfatter Stein Elvestad 11.12.2023 Vinterlysfestivalen 2024 11.12.2023 Kulturåret 2024 21.11.2023 The Trail Way 08.11.2023 Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus" 30.10.2023 Intervju med regissørene 25.10.2023 Changing Currents 13.10.2023 Skolemateriell 27.09.2023 Første slipp Vinterlys 2024 20.09.2023 Ketil Kolstad 28.08.2023 Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef 17.07.2023 Vinner av pris for nyskapende forestilling 20.06.2023 ​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen! 12.06.2023 Nordland Teater søker ny teatersjef 31.05.2023 Lyttedugnad 05.05.2023 Produksjonssjef 13.04.2023 Teater er så personlig, det får deg til å tenke 31.03.2023 Kulturell vandring i Nordland 24.02.2023 Fortell om din opplevelse 14.02.2023 Starten på det kulturelle årshjulet 03.02.2023 Stolte vinnere av beste kampanje 26.01.2023 Art-Trail på sporet 04.01.2023 Høringssvar 17.11.2022 Litt tid e den største presang 11.11.2022 Vinterlyskunstner 2023 09.11.2022 Nordisk kulturliv må styrkes 02.11.2022 Verdifullt å kjenne sitt publikum 26.10.2022 Unik utstilling til Mo i Rana 19.10.2022 Det øves og prøves på Kappe Land 27.09.2022 Lengsel etter døden 27.09.2022 Teateret som et treningssenter for empati 19.09.2022 Byr næringslivet opp til å vinterlyse 29.08.2022 Flerkulturelt brukerpanel 24.06.2022 Should I Stay or Should I Go 08.06.2022 Heder til Moby Dick og Utvik Senior 30.05.2022 Servicepris til Nordland Teater 29.04.2022 Etablerer Sense of North AS 22.04.2022 Skriver teaterhistorie 23.02.2022 Teaterprat med Helén Vikstvedt 15.02.2022 Har du en hybel ledig, kom på banen 12.02.2022 Nå kan vi klemme og danse igjen 26.01.2022 Restart Mo i Rana med Vinterlys 11.01.2022 Morten Espeland 22.12.2021 Ønskeliste 19.11.2021 Spektakulære opplevelser bak hver sving 08.11.2021 Talentfulle Kristoffer Hjulstad 25.10.2021 Kulturstreiken over 21.10.2021 Kulturstreiken rammer Nordland Teater 18.10.2021 Det Henrik sa, begeistrer oss 13.10.2021 Regissøren bak Mulegutten