Foto: Yngvild Keilen

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater på nyåret.

Oppdatert 25. sep. 2021 kl. 11.00
artikkel

Du gleder deg, du gruer deg, og du forventer en hel masse ting som ikke blir som du hadde tenkt. Slik er også stykkene til Fredrik Brattberg.

Fredrik Brattberg er en av Norges mest spilte dramatikere. Hans skuespill er oversatt til rundt tyve språk og spilles verden over. På nyåret vil han trekke folk til Nordland Teater med forestillingen «Som før som etter».

Med din særegne signatur arbeider du med handling og dialog på samme måte som en komponist arbeider med musikalske temaer?

– Den samme scenen spilles om igjen flere ganger, men innholdet forandrer seg underveis. I musikk vender de samme melodiene tilbake, og når en melodi spilles for andre gang i et musikkstykke er den som regel komponert eller utøvet annerledes enn første gang, på samme vis drives handlingen i mine stykker fremover ved bruk av gjentagelser.

Brattberg skjønner at vi trenger eksempler.

– Tenk deg at du sitter hjemme i stuen og er trist. Dette kan sees på som en melodi, eller en scene. Så banker det på døren og melodien blir lystig av et muntert besøk. Så avsluttes besøket og du er igjen alene. Da kommer den samme melodien tilbake, men den er litt annerledes denne gangen. Preget av besøket som har vært.

«En scene gjentas og utvikles underveis»

I første del av «Som før så etter» handler det om en far som er usikker på om han har svakt hjerte. Trinnvis, som om det var en skala som spilles, finner faren ut av sin egen tilstand. Og trinnvis og bortover skalaen, følger de øvrige med på farens sykdomsforløp. Men Faren ligger alltid et trinn lenger frem, de øvrige klarer aldri å innhente ham.

I del to har Han og Henne kjøpt teaterbilletter. Bestemor stiller velvillig opp som barnevakt, uten at det er avtalt på forhånd. At det ikke var avtalt på forhånd, er egentlig noe helt uproblematisk. Men karakterene ilegger dette en symbolsk verdi og videre i stykket blir alt symboler. Mot slutten forsvinner den mannlige karakteren innover i skogen, og det er som han drukner inn i sin egen ubevissthet, eller som han er nede i helvete og slåss med demoner. Men egentlig skal han bare se en teaterforestilling i skogen bak teatret.

Hvilke tema tar du opp?

– Stykkene mine følger meg i livet. Uten at jeg tenker bevisste på at de skal gjøre det. Da jeg var småbarnsfar, skrev jeg om mange små barn. Og nå i en fase hvor foreldrene mine blir syke og kanskje faller bort, handler det om dem. Det er alltid noe som står meg veldig nært. Mer det enn å gripe tak i noe politisk der ute. Men en ting er hvilket tema jeg tar opp. I mine stykker føres innholdet og formen opp i en tredje og høyere enhet og det danner mer slagkraft. Hva denne slagkraften faktisk ender med å si, det klarer jeg ikke beskrive. Det er noe som ligger bakenfor språket.

Karakterene er symboler?

– Karakterene skal på et vis være ekte personer, på et annet vis ikke. Det kan kanskje sammenliknes med å se et maleri hvor menneskene ikke er ment fremstilt realistisk. Det er nettopp det som egentlig ligger i ordet kunst. Det er kunstig. Det skal ikke være ekte. Men det skal der igjen bety noe ekte.

Og barna, hvordan bruker du dem?

– Barna pleier ikke å snakke i mine stykker. De spiller rollen som samvittigheten. Hos Heidegger - en filosof som har betydd mye for meg - er samvittigheten et stumt rom som roper deg tilbake til en mer egentlig måte å leve på. Barna i mine stykker er dette stumme ropet, et rop man må ha det stille rundt seg for kunne høre. Men karakterene i mine stykker lytter lite til barnet, de er opptatt av sine egne relasjonelle konflikter.

«Vakkert, men risikofylt »

Du er mye spilt i utlandet. Hvordan har denne reisen vært?

– Først og fremst, mange flotte humane opplevelser. Møter mellom mennesker hvor jeg har kjent på egne fordommer og plutselig opplever jeg at de taler gjennom min tekst. Et vakkert møte mellom meg og dem, og plutselig er alle mine fordommer eller alle mine stengsler forsvunnet. Det er vakkert. Vakkert, men det er også risikofylt å være dramatiker. Nå sist i Israel, var teatergruppen halvt palestinsk og halvt jødisk. Historien tok en vending som jeg ikke hadde sett og aldri ment.

– Det kan skje som dramatiker, at man plutselig ender opp som noe annet. Det er en risk man må ta.

Birgitte avrunder med Ibsen-prisen

Skien kommune vurderer å fjerne Ibsenprisen, du er kritisk?

– Ibsenprisen deles ut til den beste manuset skrevet innværende teaterår. Slik gjør man det også for beste regissør, eller beste roman osv. En må antagelig ganske langt ned på listen over beste land å bo i før man finner noen som ikke har en slik type dramatikerpris. Det er noe som kjennetegner et sivilisert land. At Skien, som er Ibsens fødeby, kanskje vil avvikle prisen, er rett og slett under byens og Ibsens verdighet.

Kulturstreiken rammer Nordland Teater

13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober

Det Henrik sa, begeistrer oss

Av kulturen lærer man mye om det å være menneske og om hverandre.

Regissøren bak Mulegutten

Varm. Inkluderende. Dedikert.

ÅPEN DAG

9. oktober kl 11-15

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater på nyåret.

I sofaen med Birgitte og Kjersti Elvik

Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.

Her er Nordland Teaters nybygg til 12,3 millioner

Avduket 18. september, samtidig med åpning av den 20. Vinterlysfestival.

Får 500.000 kroner til å videreføre flerkulturelt ungdomsprosjekt

Gledelig nyhet!

Bursdagsfeiring og avduking av Rugekassa

Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale

NYiBYEN

En smakebit av Nordland Teater

Et friskt pust

Yngvild Berg Keilen

Kobler kultur og reiseliv

WAR TRAVELS

Teater i digitale formater

Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt

Vi hyller mangfold

En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet

Ledig stilling i markedsavdelinga

Lyst til å jobbe med digital innholdsproduksjon?​

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

DUS: Stjerner i sikte

Ungdomsteater leverer overbevisende

Om å være isolert på en klippe, i sitt eget hjem, i sitt eget sinn.

Fra en dag til en annen ble livet forandret.

Blir ny plansjef ved Nordland Teater

Dette er drømmejobben!

Omstridt forlis

Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge

Ekstraforestillinger SÅ SOM I HIMMELEN

begrenset antall billetter i salg nå

Meld deg på vårt nyhetsbrev

og få oppdateringer rett i innboksen

Fly kan fylles til randen, mens kulturlivet stenges ned

Brev til våre folkevalgte

Urovekkende endring i kulturmodellen

en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat

Herlige tilbakemeldinger

Tusen takk. Det er skikkelig stas.

Regissøren bak Så som i himmelen

Morten Borgersen

Billettene til Så som i himmelen går unna

Kulturens kraft påvirker oss

DOAJVVO - HÅP med Ronja-Katrin Larsen

musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere

Teater inn i stua

24. og 27. januar kl 19:00

Vinterlys 2021 utsatt til høsten

Ny dato: 18.-24. september

Næring til sjelen

Birgitte Strid

Satser på ungdommen

med gode støttespillere

Vinterlyskunstner

Lars Lerin

Vi søker plansjef

Nordland Teater, Mo i Rana

Stiller opp for Kirkens Bymisjon

en annerledes Julekalender

Regissøren bak Farlige forbindelser

Terje Skonseng Naudeer

Vinterlysprofil 2021

Kjersti Elvik

GAVEKORT PÅ MAGISKE ØYEBLIKK

som du tar med deg resten av livet

Giedtine – hvem eier vinden?

Omdiskutert aktuell tematikk

Gir vi kjærligheten for lett opp i dag?

Burde vi holde mer fast?

Full gjenåpning av Norge

Vi slipper jubelen løs!

Kjærlighet er tema

for teateråret 20/21