Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

Oppdatert 24. juni 2022 kl. 15.45
artikkel

Denne tilsynelatende litt strenge mannen er en av verdenslitteraturens største.


Henrik Ibsen (1828-1906) oppnådde internasjonal berømmelse allerede i sin levetid og stykkene hans blir spilt over hele verden den dag i dag. Kanskje er han den personen i Norge som har inspirert flest ute i verden, – hva er grunnen, hvorfor ble det slik?

Spørsmålet om man burde bli eller gå er noe Ibsen berører i flere av sine verk, blant annet i Fruen fra havet (1888). Som i mange andre av hans samtidsdrama får vi innblikk i et ekteskap i krise og med ei kvinne i hovedrollen.

Til høsten setter Nordland Teater opp sin versjon i regi av Jon R. Skulberg, grunnlegger og kunstnerisk leder av Convoi Exceptionnel. Det ligger an til en sanselig og virkningsfull teateropplevelse både sjelelig og kroppslig.

Det er noe evigaktuelt og gjenkjennelig i intrigene Ibsen så briljant åpner opp for litt etter litt; de fortrengte løgnene, illusjonene og de kompliserte familieforholdene mellom ektefeller, foreldre og barn, karriere og kjærlighet, drøm og virkelighet. Alt dette han skrev om lenge før vår tids psykologer, sosiologer og rockeband nådde fram til oss.

Hans sylskarpe blikk for de krefter som undergraver og motarbeider menneskets frie vilje appellerer kanskje enda sterkere og til enda flere i dag enn på 1800-tallet.

Ibsen (1895). Malt av Erik Werenskiold.

I motsetning til våre andre internasjonalt kjente forfattere skrev Ibsen ingen romaner eller noveller, men dikt og skuespill. Han kuttet ned tekstene. Med sitater som spikret seg fast i hjernebarken. Sal og scene ble ett. Og dramaene hans har bevart en sterk aktualitet. Dette gjør Ibsen til en av Norges fremste kultureksporter. Det sies at Ibsen nest etter Shakespeare er verdens mest spilte dramatiker.

Hvordan dramatikken opp gjennom årene og i ulike kulturer har blitt tolket og satt sammen på nye måter, sier også noe om Ibsens storhet. Hver detalj er gjennomarbeidet og det hele "gjennomlevet", som han skrev selv.

Retroperspektivet, som Ibsen regnes som opphavsmannen til, brukes den dag i dag både i litteratur og film.

Foto: Nordland Teater/Yngvild Keilen

Skulberg anbefaler boka til den danske poeten Inger Christensen med nydelige dikt som treffer deg i sjela og minner om hvordan de enkle ting gjør verden vakker, - også i Ibsens ånd.


Skulbergs grundige refleksjoner rundt teater og hans inngang til «Fruen fra havet» er interessant og moderne.

Han virker opptatt av å undersøke og lytte; til atmosfæren, til rommet, til lydbilde, se hva som egentlig skjer og hva publikum opplever. Her kommer vi til å bli utfordret både estetisk og etisk.

Bevegelse er viktig. Det handler om å være en del av stemningen, følelsene og overraskelsene. Om å grave i undertekstene, i relasjonene mellom karakterne, mellom fortid og fremtid, angst og håp. Også utformingen av scenerommet, – farger, lyd og lyssetting, er nøye tilpasset rytmen i handlingen.

Slik blir vi dratt med på en reise forover, bakover, langs ytterkanter og under havet overflate.

Havet er mektig og uregjerlig. Fortidens grums kan rulles opp og skape konflikt. Det kan bringe oss inn i den dypeste avgrunn, men også vaske ut spor og bære oss fram over smult farvann. Omkranse oss i kaos eller med håp i horisonten.


Should I Stay or Should I Go kommer også fram i sangen til det legendariske punkrockbandet The Clash skrevet 1981. Gruppen regnes som en av de mest innflytelsesrike når det gjelder å være brutalt ærlig, politisk og svært så banebrytende musikalsk. Mulig aner vi litt ibsensk opprør her også.

Les mer om vår versjon av "Fruen fra havet" og kjøp billetter:

https://nordlandteater.no/fore...

Kilder om Ibsen:

https://www.nb.no/forskning/ibsen/ (Nasjonalbiblioteket)

Henrik Ibsens skrifter: Forside (Universitetet i Oslo)

Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

24.06.2022

Heder til Moby Dick og Utvik Senior

En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!

08.06.2022

Servicepris til Nordland Teater

Blid, trivelig og svært hjelpsom.

30.05.2022

Etablerer Sense of North AS

Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.

22.07.2022

Skriver teaterhistorie

Vinterlys for første gang i Bodø.

22.04.2022

Teaterprat med Helén Vikstvedt

Aktuell som moren i «Som før og etter».

23.02.2022

Har du en hybel ledig, kom på banen

Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?

15.02.2022

Nå kan vi klemme og danse igjen

Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.

12.02.2022

Restart Mo i Rana med Vinterlys

7 magiske festivaldager i februar, hvert år.

26.01.2022

Morten Espeland

Årets Vinterlys-profil

11.01.2022

Ønskeliste

Signalene er viktige

22.12.2021

Spektakulære opplevelser bak hver sving

og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.

19.11.2021

Talentfulle Kristoffer Hjulstad

Alltid med glimt i øyet og et smil på lur, nå medvirkende i «Mulegutten», som Hesten og en rekke andre roller.

26.11.2021

Kulturstreiken over

Glade ansatte på jobb i dag.

25.10.2021

Kulturstreiken rammer Nordland Teater

13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober

21.10.2021

Det Henrik sa, begeistrer oss

om det å være menneske og om hverandre

18.10.2021

Regissøren bak Mulegutten

Varm. Inkluderende. Dedikert.

13.10.2021

ÅPEN DAG

9. oktober kl 11-15

26.11.2021

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

25.09.2021

I sofaen med Birgitte og Kjersti Elvik

Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.

20.09.2021

Nordland Teaters nybygg til 12,3 millioner

Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.

19.09.2021

Får 500.000 kroner til å videreføre flerkulturelt ungdomsprosjekt

Gledelig nyhet!

26.11.2021

Bursdagsfeiring og avduking av Rugekassa

Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale

03.12.2021

NYiBYEN

En smakebit av Nordland Teater

24.01.2022

Et friskt pust

Yngvild Berg Keilen

26.11.2021

Kobler kultur og reiseliv

WAR TRAVELS

21.06.2021

Teater i digitale formater

Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt

15.10.2021

Vi hyller mangfold

En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet

15.10.2021

Ledig stilling i markedsavdelinga

Lyst til å jobbe med digital innholdsproduksjon?​

15.07.2021

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

26.11.2021

DUS: Stjerner i sikte

Ungdomsteater leverer overbevisende

08.04.2021

Om å være isolert på en klippe, i sitt eget hjem, i sitt eget sinn.

Fra en dag til en annen ble livet forandret.

15.07.2021

Blir ny plansjef ved Nordland Teater

Dette er drømmejobben!

21.09.2021

Omstridt forlis

Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge

21.09.2021

Ekstraforestillinger SÅ SOM I HIMMELEN

begrenset antall billetter i salg nå

06.04.2021

Meld deg på nyhetsbrev

oppdateringer rett i innboksen

22.07.2022

Fly kan fylles til randen, mens kulturlivet stenges ned

Brev til våre folkevalgte

21.09.2021

Urovekkende endring i kulturmodellen

en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat

21.09.2021

Herlige tilbakemeldinger

Tusen takk. Det er skikkelig stas.

25.02.2021

Regissøren bak Så som i himmelen

Morten Borgersen

09.02.2021

Billettene til Så som i himmelen går unna

Kulturens kraft påvirker oss

03.02.2021

DOAJVVO - HÅP med Ronja-Katrin Larsen

musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere

06.04.2021

Teater inn i stua

24. og 27. januar kl 19:00

21.01.2021

Vinterlys 2021 utsatt til høsten

Ny dato: 18.-24. september

14.09.2021

Næring til sjelen

Birgitte Strid

29.12.2020

Satser på ungdommen

med gode støttespillere

22.12.2020

Vinterlyskunstner

Lars Lerin

20.12.2020

Vi søker plansjef

Nordland Teater, Mo i Rana

14.12.2020

Stiller opp for Kirkens Bymisjon

en annerledes Julekalender

16.12.2020

Regissøren bak Farlige forbindelser

Terje Skonseng Naudeer

26.02.2021

Vinterlysprofil 2021

Kjersti Elvik

18.11.2020

Gavekort på magiske øyeblikk

du tar med deg resten av livet

13.02.2021

Giedtine – hvem eier vinden?

Omdiskutert aktuell tematikk

24.09.2020

Gir vi kjærligheten for lett opp i dag?

Burde vi holde mer fast?

26.02.2021

Kjærlighet er tema

for teateråret 20/21

25.02.2021