Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

Oppdatert 24. juni 2022 kl. 15.45
artikkel

Denne tilsynelatende litt strenge mannen er en av verdenslitteraturens største.


Henrik Ibsen (1828-1906) oppnådde internasjonal berømmelse allerede i sin levetid og stykkene hans blir spilt over hele verden den dag i dag. Kanskje er han den personen i Norge som har inspirert flest ute i verden, – hva er grunnen, hvorfor ble det slik?

Spørsmålet om man burde bli eller gå er noe Ibsen berører i flere av sine verk, blant annet i Fruen fra havet (1888). Som i mange andre av hans samtidsdrama får vi innblikk i et ekteskap i krise og med ei kvinne i hovedrollen.

Til høsten setter Nordland Teater opp sin versjon i regi av Jon R. Skulberg, grunnlegger og kunstnerisk leder av Convoi Exceptionnel. Det ligger an til en sanselig og virkningsfull teateropplevelse både sjelelig og kroppslig.

Det er noe evigaktuelt og gjenkjennelig i intrigene Ibsen så briljant åpner opp for litt etter litt; de fortrengte løgnene, illusjonene og de kompliserte familieforholdene mellom ektefeller, foreldre og barn, karriere og kjærlighet, drøm og virkelighet. Alt dette han skrev om lenge før vår tids psykologer, sosiologer og rockeband nådde fram til oss.

Hans sylskarpe blikk for de krefter som undergraver og motarbeider menneskets frie vilje appellerer kanskje enda sterkere og til enda flere i dag enn på 1800-tallet.

Ibsen (1895). Malt av Erik Werenskiold.

I motsetning til våre andre internasjonalt kjente forfattere skrev Ibsen ingen romaner eller noveller, men dikt og skuespill. Han kuttet ned tekstene. Med sitater som spikret seg fast i hjernebarken. Sal og scene ble ett. Og dramaene hans har bevart en sterk aktualitet. Dette gjør Ibsen til en av Norges fremste kultureksporter. Det sies at Ibsen nest etter Shakespeare er verdens mest spilte dramatiker.

Hvordan dramatikken opp gjennom årene og i ulike kulturer har blitt tolket og satt sammen på nye måter, sier også noe om Ibsens storhet. Hver detalj er gjennomarbeidet og det hele "gjennomlevet", som han skrev selv.

Retroperspektivet, som Ibsen regnes som opphavsmannen til, brukes den dag i dag både i litteratur og film.

Foto: Nordland Teater/Yngvild Keilen

Skulberg anbefaler boka til den danske poeten Inger Christensen med nydelige dikt som treffer deg i sjela og minner om hvordan de enkle ting gjør verden vakker, - også i Ibsens ånd.


Skulbergs grundige refleksjoner rundt teater og hans inngang til «Fruen fra havet» er interessant og moderne.

Han virker opptatt av å undersøke og lytte; til atmosfæren, til rommet, til lydbilde, se hva som egentlig skjer og hva publikum opplever. Her kommer vi til å bli utfordret både estetisk og etisk.

Bevegelse er viktig. Det handler om å være en del av stemningen, følelsene og overraskelsene. Om å grave i undertekstene, i relasjonene mellom karakterne, mellom fortid og fremtid, angst og håp. Også utformingen av scenerommet, – farger, lyd og lyssetting, er nøye tilpasset rytmen i handlingen.

Slik blir vi dratt med på en reise forover, bakover, langs ytterkanter og under havet overflate.

Havet er mektig og uregjerlig. Fortidens grums kan rulles opp og skape konflikt. Det kan bringe oss inn i den dypeste avgrunn, men også vaske ut spor og bære oss fram over smult farvann. Omkranse oss i kaos eller med håp i horisonten.


Should I Stay or Should I Go kommer også fram i sangen til det legendariske punkrockbandet The Clash skrevet 1981. Gruppen regnes som en av de mest innflytelsesrike når det gjelder å være brutalt ærlig, politisk og svært så banebrytende musikalsk. Mulig aner vi litt ibsensk opprør her også.

Info og billetter til "Fruen fra havet" på nordlandsturné i oktober: https://nordlandteater.no/fore...

Kilder:

https://www.nb.no/forskning/ibsen/ (Nasjonalbiblioteket)

Henrik Ibsens skrifter: Forside (Universitetet i Oslo)

Regissør Terje Ranes styrer skuta i Keiserlosen

Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav

01.10.2025

Kulturens plass i framtidens Nordland

Hvilket samfunn bygger vi uten den?

23.09.2025

Da losen satte keiseren på plass

– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen

26.09.2025

Med penn og teft

Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang

16.09.2025

Vi tar barn på alvor – også når vi leker

De er våre viktigste publikummere

11.04.2025

Fra Pippi til lofottorsk – Ole Christian Øen er tilbake

En musikalsk oppdagelsesreise for små og store

12.03.2025

Helene Uri om Honningtunger

– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap

25.02.2025

Fredskonsert i Teaterkafeen 20. februar

Sammen for barn i krig

21.02.2025

Trygve Hoffs Minnepris 2024 til Grenland Friteater

Delt ut under Vinterlysfestivalen

11.02.2025

Urpremiere på Nordnorske barnesanger 27. april

En musikalsk og leken opplevelse for barna

18.02.2025

Åpningen av Vinterlysfestivalen lørdag kl 11

La magien begynne!

05.02.2025

Prisvinner

Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt

03.02.2025
02.01.2025 Vinterlysfestivalen sikret støtte 19.12.2024 Birgitte Strid takkes av som teatersjef 13.12.2024 Julegave til Kvinnenettverket Noor 09.12.2024 Programslipp og billettkø 02.12.2024 Kolstads første - med urpremiere 8. mars 02.12.2024 Miljøfyrtårnrapport 2023 29.11.2024 Billettslipp, dramatikerdebut og foredrag 29.11.2024 Kickoff Vinterlysfestivalen 2025 02.10.2024 Gratisarrangement i Mo kirke 16. oktober kl 18:00 23.09.2024 Under overflaten på «Kodenavn: Operasjon Asfalt» 16.09.2024 Spennende mulighet som lydtekniker 08.08.2024 Anmeldelse War Travels 07.08.2024 Ansetter ny produksjonssjef og snekker 03.07.2024 Opplev Nordland på en ny måte 25.06.2024 Nordlandsbanen: Krigsfangenes spor 11.06.2024 Every stop holds a new memory 10.06.2024 Tog o hoi! 06.06.2024 Førpremiereprat 22.05.2024 Ny leder for Vinterlysfestivalen 25.04.2024 Samtale med avtroppende produksjonssjef 22.04.2024 Nordland Teater søker produksjonssjef 18.12.2023 Intervju med manusforfatter Stein Elvestad 11.12.2023 Vinterlysfestivalen 2024 11.12.2023 Kulturåret 2024 21.11.2023 The Trail Way 08.11.2023 Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus" 30.10.2023 Intervju med regissørene 25.10.2023 Changing Currents 13.10.2023 Skolemateriell 27.09.2023 Første slipp Vinterlys 2024 20.09.2023 Ketil Kolstad 28.08.2023 Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef 17.07.2023 Vinner av pris for nyskapende forestilling 20.06.2023 ​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen! 12.06.2023 Nordland Teater søker ny teatersjef 31.05.2023 Lyttedugnad 05.05.2023 Produksjonssjef 13.04.2023 Teater er så personlig, det får deg til å tenke 31.03.2023 Kulturell vandring i Nordland 24.02.2023 Fortell om din opplevelse 14.02.2023 Starten på det kulturelle årshjulet 03.02.2023 Stolte vinnere av beste kampanje 26.01.2023 Art-Trail på sporet 04.01.2023 Høringssvar 17.11.2022 Litt tid e den største presang 11.11.2022 Vinterlyskunstner 2023 09.11.2022 Nordisk kulturliv må styrkes 02.11.2022 Verdifullt å kjenne sitt publikum 26.10.2022 Unik utstilling til Mo i Rana 19.10.2022 Det øves og prøves på Kappe Land 27.09.2022 Lengsel etter døden 27.09.2022 Teateret som et treningssenter for empati 19.09.2022 Byr næringslivet opp til å vinterlyse 29.08.2022 Flerkulturelt brukerpanel 24.06.2022 Should I Stay or Should I Go 08.06.2022 Heder til Moby Dick og Utvik Senior 30.05.2022 Servicepris til Nordland Teater 29.04.2022 Etablerer Sense of North AS 22.04.2022 Skriver teaterhistorie 23.02.2022 Teaterprat med Helén Vikstvedt 15.02.2022 Har du en hybel ledig, kom på banen 12.02.2022 Nå kan vi klemme og danse igjen 26.01.2022 Restart Mo i Rana med Vinterlys 11.01.2022 Morten Espeland 22.12.2021 Ønskeliste 19.11.2021 Spektakulære opplevelser bak hver sving 08.11.2021 Talentfulle Kristoffer Hjulstad 25.10.2021 Kulturstreiken over 21.10.2021 Kulturstreiken rammer Nordland Teater 18.10.2021 Det Henrik sa, begeistrer oss 13.10.2021 Regissøren bak Mulegutten