Innovasjon kan være en vekstdriver i kreative næringer og samfunn preget av endringer innen teknologi, markeder og preferanser, - inkludert nytt liv til gamle eventyr og opplevelseskonsept.
Det ligger i Nordland Teaters verdigrunnlag å være grensesprengende. Vi tester scenografi, sjangre og fortellerteknikker. Og vi tester nye distribusjonskanaler og samarbeidsmodeller. Ofte er ny teknologi medvirkende.
Tradisjonelt har teaterproduksjoner blitt oppført på store fysiske scener foran et live-publikum. Med digital teknologi åpnes en ny verden av opplevelser. Ved hjelp av virtual reality (VR) eller augmented reality (AR) kan publikum være midt i handlingen og oppleve scenekunst på nye måter. Til og med påvirke handlingen. Noe vi er i gang med å utforske i Torn & Rose i Eventyrland og Art-Trail.
Med stadige endringer i teknologi og trender, ettervirkninger av pandemi, inflasjon og krig i Europa er det kanskje enda mer å hente på å tenke utenfor boksen, generere nye løsninger og utfordre eksisterende tankemønstre.
Art-Trail er et et slikt nytt konsept i utvikling av Nordland Teater, ulike faggrupper og sentrale opplevelsesaktører i landsdelen.
I mars presenterte vi planene på Creative Industries Innovation Days, Centre for Creative Industries (BI:CCI) | BI for fagpersoner fra privat og offentlig sektor, frivillige organisasjoner og studenter. Blant annet ble det diskusjoner rundt digital teknologi og opplevelser "onsite".
Trine Rimer, prosjektleder for Art-Trail:
- Uansett hva framtiden bringer, er det sannsynlig at digital teknologi vil spille en stadig større rolle også i teaterverdenen.
Vi vil tilby en form for kulturvandring på og langs Nordlandsbanen.
Fasilitetene rundt behøver ikke være de mest fasjonable. Det er mer viktig for oss å få fram at "luksus" handler om å bruke tiden riktig og skape gode formål og mening bak opplevelsene.
Vi vil legge vekt på historieformidling hvor det ikke er nok at gjestene ser på, men deltar aktivt. Dette krever innovasjon fra den enkelte bedrift og mellom virksomhetene gjennom hele kundereisen. Et slikt opplevelseskonsept som fungerer gjennom hele kundereisen er ingen quick fix. Det bør samskapes av flere aktører i fellesskap og over tid, gjennom prøving, justering og ikke minst gjennom langsiktig forpliktelse mellom alle som skal bidra til leveransen.
Norges nasjonale reiselivsstrategi fram mot 2030 trekker også fram koblingen mellom natur- og kulturopplevelser.
De skriver: «Kulturen vår er noe av det mest verdifulle vi har som nasjon… I samarbeid med reiselivsnæringen må en søke å forsterke kulturens egenverdi på en positiv måte og kommersialisering må derfor vært forankret i kulturen selv og i lokalsamfunnet».
Strategien er basert på samhandling på tvers av kommuner, forskningsmiljøer, reiselivsbedrifter og kreative næringer.
Eksempler på tiltak er:
Aktørene i Art-Trail følger den nasjonale reiselivsstrategien og føringer fra Nordland Fylkeskommune og Bodø2024. Sammen vil vi hjelpe flere turister til å "oppdage" nye steder og få kulturelt påfyll.
Planen er å komme i gang sommeren 2024 - og det vil bare være starten. Men før den tid er det mye som må på plass
opplesing av rapport fra Sannhets- og Forsoningskommisjonen
ettårig vikariat fra 1. august 2023
verdsetter mangfoldet
innovasjon i kreative næringer
Ber om hjelp fra publikum
Vi applauderer Sparebank1 Helgeland
Juryen er imponert og fikk lyst å dra på teater!
Reis sakte, opplev mer!
Strategi for reiseliv og opplevelser i Nordland 2023-2027
Eg veit at du prøv, og eg trur du førstår at eg elsk deg uansett ka eg får
Vernissage lørdag 11. februar kl 17.00 i Moment
Felles kulturpolitisk opprop til Nordens kulturministre
Brukerpanel og kulturmeninger
Rana Kunstforening viser fram Skeive ikoner
Mange elementer skal på plass før urpremieren 4. november
Et håp i bunnen, i følge Astrid Hansen Holm
Jon R. Skulberg om Fruen fra havet
En årlig feiring av kunsten, kulturen og menneskene i nord
Brukeropplevelsen i sentrum
En du bør ha et forhold til?
En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!
Blid, trivelig og svært hjelpsom
Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.
Vinterlys for første gang i Bodø.
Aktuell som moren i «Som før og etter».
Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?
Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.
7 magiske festivaldager i februar, hvert år.
Årets Vinterlys-profil
Signalene er viktige
og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.
Glade ansatte på jobb i dag.
13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober
om det å være menneske og om hverandre
Varm. Inkluderende. Dedikert.
9. oktober kl 11-15
Vil trekke folk til Nordland Teater.
Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.
Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.
Gledelig nyhet!
Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale
En smakebit av Nordland Teater
Yngvild Berg Keilen
WAR TRAVELS
Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt
En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet
Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater
Ungdomsteater leverer overbevisende
Fra en dag til en annen ble livet forandret.
Dette er drømmejobben!
Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge
begrenset antall billetter i salg nå
oppdateringer rett i innboksen
Brev til våre folkevalgte
en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat
Tusen takk. Det er skikkelig stas.
Morten Borgersen
Kulturens kraft påvirker oss
musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere
Ny dato: 18.-24. september
Birgitte Strid
med gode støttespillere
en annerledes Julekalender
Kjersti Elvik
du tar med deg resten av livet