Evne til nyskaping er påkrevd i kreative næringer og samfunn preget av endringer.
Vi påvirkes av ny teknologi, det grønne skifte, endringer i preferanser, globalisering - inkludert nye måter å produsere teaterforestillinger og reiselivskonsepter.
Art-Trail er et et nytt konsept i utvikling av sentrale opplevelsesaktører i landsdelen.
I mars presenterte vi konseptet på Creative Industries Innovation Days, Centre for Creative Industries (BI:CCI) | BI for fagpersoner fra privat og offentlig sektor, frivillige organisasjoner og studenter. Blant annet ble det diskusjoner rundt digital teknologi og opplevelser "onsite".
Trine Rimer, prosjektleder for Art-Trail:
- Vi vil tilby en form for kulturvandring på og langs Nordlandsbanen. Fasilitetene rundt behøver ikke være de mest fasjonable. Det er viktigere å få fram at "luksus" handler om å ha tid til å reise sakte, oppleve uberørt natur og lokal kultur. Helt ekte. Helt fram.
Vi vil legge vekt på historieformidling hvor det ikke er nok at gjestene ser på, men deltar aktivt. De kan oppsøke lokalsamfunn, ta beina fatt eller bare nyte stillheten. Et opplevelseskonsept som fungerer gjennom hele kundereisen er ingen quick fix. Det samskapes i fellesskap og over tid, gjennom prøving, feiling, justering og ikke minst gjennom langsiktig forpliktelse mellom alle som bidrar inn i leveransen.
Det ligger i Nordland Teaters verdigrunnlag å være grensesprengende. Vi tester scenografi, sjangre og fortellerteknikker. Og vi tester nye distribusjonskanaler og samarbeidsmodeller. Ofte er ny teknologi medvirkende.
Tradisjonelt har teaterproduksjoner blitt oppført på store fysiske scener foran et live-publikum. Med digital teknologi åpnes en ny verden av opplevelser. Ved hjelp av virtual reality (VR) eller augmented reality (AR) kan publikum være midt i handlingen og oppleve scenekunst på nye måter. Til og med påvirke handlingen. Noe vi er i gang med i både i teaterforestillingen Torn & Rose i Eventyrland og opplevelseskonseptet Art-Trail. Med stadige endringer i teknologi og bruk av kunstig intelligens, samt ettervirkninger av pandemi og urolig økonomi, er det kanskje enda mer å hente på å generere nye løsninger og utfordre eksisterende tankemønstre.
Norges nasjonale reiselivsstrategi fram mot 2030 trekker fram koblingen mellom natur- og kulturopplevelser.
De skriver: «Kulturen vår er noe av det mest verdifulle vi har som nasjon… I samarbeid med reiselivsnæringen må en søke å forsterke kulturens egenverdi på en positiv måte og kommersialisering må derfor vært forankret i kulturen selv og i lokalsamfunnet».
Strategien er basert på samhandling på tvers av kommuner, forskningsmiljøer, reiselivsbedrifter og kreative næringer.
Eksempler på tiltak:
Aktørene i Art-Trail følger den nasjonale reiselivsstrategien og føringer fra Nordland Fylkeskommune og Bodø2024. Vi vil hjelpe flere turister til å "oppdage" nye steder i og få kulturelt påfyll i vår egen region.
Planen er å komme i gang sommeren 2024 - og det vil bare være starten. Men før den tid er det mye som må på plass
Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav
Hvilket samfunn bygger vi uten den?
– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen
Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang
De er våre viktigste publikummere
En musikalsk oppdagelsesreise for små og store
– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap
Sammen for barn i krig
Delt ut under Vinterlysfestivalen
En musikalsk og leken opplevelse for barna
La magien begynne!
Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt