Når høstsesongen åpner med urpremiere på Keiserlosen, er det med et nyskrevet manus fra teatersjef Ketil Kolstad og Hanne Brincker. Mellom planlegging av et travelt repertoar for høsten og kommende år, har Kolstad brukt sommeren til å ferdigstille manuset.
Historien om Keiserlosen begynte med slektsforskning, forteller han.
– Jeg begynte å grave i egen slekt for noen år siden, med hjelp fra MyHeritage. Det ble starten på noe som har fulgt meg siden. Blant mange navn og steder dukket det opp én person som fanget oppmerksomheten: en los fra Brønnøysund ved navn Johan Martin Pareli Nordhuus.
Det viste seg å være lite tilgjengelig informasjon om losen. I arbeidet med å dramatisere fortellingen ble mye hentes fram via slektsverktøy, samt romanen Keiserlosen av Lars Hansen (Gyldendal, 1935).
Keiser Wilhelm II av Tyskland fant han derimot masse informasjon om. Den tidas største kjendis i Europa ble selve «gudfaren» til norsk fjord- og fjellturisme etter at han så et oljemaleri fra Digermulen på en kunstutstilling i Berlin. Han bare måtte nordover for å oppleve naturen i egen person. Han kom seg til Digermulen og besøkte Norge med yachten Hohenzollern hvert år fra 1889 og til første verdenskrigs utbrudd.
Med god teft har Kolstad fanget opp nyansene i et vennskap som både var uventet og varm, men også dømt til å slå sprekke.
Losen Pareli Nordhuus var Keiserens «sjefslos», men det var mange loser og familier som var berørt av keiserens ferieavvikling. Hele Nordlandskysten kjente ringvirkningene, sier Kolstad, som også har tette band til slektsgarden Haversand på Store Molla som sokner til Digermulen.
Selv om los-yrket går i slekta, var det vel ikke mye som skulle tilsi at en «helt vanlig» kar fra Helgeland skulle utvikle et tett vennskap med selveste keiser Wilhelm II. Et vennskap hvor det kunne gå ei kule varmt og der historiene om krangler fant vegen til avisforsidene i både London, Paris og Sidney?
– Hvem skulle ha tenkt seg det... Det er noe eget med historier som nesten er for rare til å være sanne. Det ligger en menneskelig nerve i det som gjør det veldig teaterverdig, sier Kolstad.
Hovedrollene i Keiserlosen spilles av Olaf Leiros Galicki som keiser Wilhelm II (1859–1941) og Roger Opdal Paulsen som losen Johan Martin Pareli Nordhuus (1849–1923).
Handlingen strekker seg fra deres første møte i 1889 til utbruddet av første verdenskrig i 1914.
Vi følger de to mennene om bord på keiserens lystyacht, med stopp ved ulike nordnorske øyer og fjordlandskap. Den ene Europas mektigste monark, den andre en erfaren los fra Brønnøysund. Det er en fortelling om vennskap på tvers av rang og bakgrunn, med kysten som bakteppe og historiens skiftende strømninger i horisonten.
Selv om forestillingen bygger på en roman fra 1935 og basert på en sann historie, er Keiserlosen et fritt teaterverk med rom for fantasi og humor skrevet av Ketil Kolstad i samarbeid med Hanne Brincker, kona til Kolstad. De jobber ofte sammen, og stod blant annet bak Kappe Land, et visuelt sterkt og politisk ladet teaterverk på turnè i 2022 og 2024 som en del av Nordland Teaters War Travels. Forestillingen om Majavatntragedien traff mange, både i salen og i slekta.
– Kappe Land var mørkere og mer fysisk uttrykksfull. Keiserlosen er noe annet – varmere, lettere i steget, men likevel med aktualitet og alvor i bunnen, sier Kolstad.
– Vi ville lage en forestilling som både kan få folk til å smile og tenke. Vi har ikke vært redde for å fabulere, men vi gjør det med respekt for historien og menneskene den handler om.
– Det føles fint å få fortelle denne historien her. Og litt rart, men mest fint, å vite at det også er min historie, på et vis. Verden er ikke så stor. Plutselig står du i en sal og skal fortelle om en mann du er i slekt med, som ble inspirasjon til et teaterstykke. Det gjør innlevelsen enda sterkere.
Forestillingen har urpremiere i Brønnøysund 25. september, ikke langt fra losens gamle hjemmehavn, før den legger ut på turné i hele landsdelen. Regien er ved Terje Ranes, mens scenografi og kostymedesign er signert Mariann Rostad.
Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav
Hvilket samfunn bygger vi uten den?
– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen
Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang
De er våre viktigste publikummere
En musikalsk oppdagelsesreise for små og store
– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap
Sammen for barn i krig
Delt ut under Vinterlysfestivalen
En musikalsk og leken opplevelse for barna
La magien begynne!
Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt