Da vi møttes til første KulturMeninger på Nordland Teater 31. oktober var det allerede mørkt ute. Noe høyere temperatur enn normalt for årstiden, men ikke hvitt, ennå.
Litt dunkelt er det også inne i Teaterkafeen der vi har samlet oss rundt småbord, drikker kaffe og småprater, mens Sissel Brean, teaterets musikalske leder spiller taffelmusikk fra scena.
Førstelektor Anne Lise Wie ved Nord universitet ønsker å bli bedre kjent med og forske på folks bruk av kulturtilbud, uavhengig av kulturbakgrunn.
Etter litt small talk og introduksjon kommer spørsmålet: Hvordan bruker du kulturtilbudene i lokalsamfunnet ditt, og hva med teater?
Selv om den fine gjengen ikke kjenner hverandre fra før og har ulik bakgrunn, bidrar de inn i samtalen. Flertallet har minst en ting til felles; de er sjelden gjest på teater.
– Jeg har vært på musikaler i London, men selv om jeg har bodd i Mo i Rana i mer enn tyve år, har det bare blitt med ei forestilling på Nordland Teater, om Karius og Baktus, forteller en av deltakerne.
Flere nevner store teateropplevelser i utlandet, som sitter som støpt, – men ingen åpenbaringer i Mo i Rana, ennå.
– Teater er litt som isbading. Man må ta mot til seg og hoppe i det, men etterpå er det bare helt nydelig. Bra for helsa også, er en av kommentarene med et flir på lur.
Markedssjef Trine Rimer noterer tilbakemeldinger og refleksjoner.
– Det er jo slik. Kunst kan være utfordrende å hoppe i, kald og altoppslukende, eller morsom og myk. Det oppleves så forskjellig. I tillegg til å ha en sosial funksjon som kan bidra til at folk gjør mer bevisste og opplyste valg i livene sine.
Samtalene rundt bordene gir oss på Nordland Teater mulighet til å avdekke forventninger, motivasjon og barrierer, og inspirere oss til å utvikle strategier og tiltak som kan styrke mangfold og tilhørighet i kulturlivet. Vi er umåtelig takknemlig. Kanskje blir vi nødt til å utvide antall deltakere fra dagens 10, fordi vi får så mye tilbake.
Kvelden avsluttes i Black box og generalprøve på Kappe Land.
Formålet med KulturMeninger er å identifisere og forstå hvordan vi kan bidra til å styrke kulturlivet og Nordland Teater i framtiden. Med økt innsikt har vi bedre forutsetninger for å utvikle vår publikumsstrategi. I tillegg til å forstå landskapet vi konkurrerer i - og peke ut områder som har behov for innovasjon og kommunikasjon.
Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav
Hvilket samfunn bygger vi uten den?
– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen
Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang
De er våre viktigste publikummere
En musikalsk oppdagelsesreise for små og store
– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap
Sammen for barn i krig
Delt ut under Vinterlysfestivalen
En musikalsk og leken opplevelse for barna
La magien begynne!
Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt