Opplev Helén Vikstvedt sammen med Line Heie Hallem, Sebastian Skytterud Myers og John Sigurd Kristensen i den nokså absurde og mørke komedien om nære relasjoner, som viser seg å være langt mer komplisert i praksis enn i teorien.
– Det er fint å gjøre noe som er voldsomt alvorlig, samtidig varmt, sier Helén Vikstvedt i samtale med teatersjef Birgitte Strid under Vinterlysfestivalen 2022 i Mo i Rana.
Man blir glad i menneskene i dette stykket, selv i sin utilstrekkelighet. De gjør så godt de kan. Noen gang gjør de det ikke så bra, men det ligger en kjærlighet i bunn.
Fikk du ikke med deg «I sofaen med Birgitte og Helén» under Vinterlys, kan du lese intervjuet her.
Helén Vikstvedt har mange bein å stå på, lange armer og bein. Alltid påkoblet og med noen innlevende avstikkere underveis. Det blir det ofte god stemning av.
I sofaen med Birgitte samtaler hun om utdanning og veivalg som førte henne til den hun er i dag.
Vikstvedt er utdannet danser fra Balletthøgskolen i 1986. Hun danset fra hun var fire år. Men etter balletten valgte hun å gå rett over til Teaterhøgskolen. Det ble en vending i livet.
– Følte vel at jeg var god med ord. Det er gøy å få uttrykke seg verbalt, humrer hun.
Helén deler raust av seg selv. Vi blir bergtatt av den sjarmerende damen på scenen.
Etter utdanningen ble det fjernsynsteater og deretter National Theatret og hennes første møte med regissør John Barton i Peer Gynt.
– Da Barton fikk se meg komme inn som Anitra, 1,82 høy på strømpelesten, ble han veldig skuffet. Dama var veldig lang. Til og med ansiktet mitt var for langt. Jeg måtte gå med en parykk som skjulte det lange ansiktet. Det var ingen god start. Han mente jeg hadde for bred rygg også. Mer latter fra salen. Men han var en veldig god regissør, fastslår hun.
Du skal ha stor del av æren for at teatersport og improteater dukket opp i Norge?
– Det var nok ikke meg, men jeg liker jo å finne på ting selv. Så jeg dro til Calgary i Canada, til Keith Johnston’s teater, foregangsmannen innen improvisasjonsteater og teatersport. Her skjedde det mye. Ja, jeg giftet meg, og ektemannen Tony ble med tilbake til Norge.
Hun husker at de gjestet Nordland Teater med impro i 1990, som et av de første teatrene i Norge. Her bodde de på Meyergården og karamellpuddingen var veldig god også den gang.
Film er et annet et stikkord.
Helen har vært med i en rekke filmer og TV-serier. Hun spilte blant annet hovedrollen i den romantiske komedien " 37 1/2" som hun vant Kanonprisen for i 2005. Prisen ble utdelt av selveste Liv Ullman, minnes hun med ærefrykt.
Alt du gjør; film, teater, dans, tv, - så får du det så bra til, i tillegg er du Norgesmester?
– Ja, med det er innen en veldig smal sportsgren, kettlebell, sier hun lattermild og viser muskler.
Fysisk aktivitet var ikke bare en løsning for å bli litt slankere, legger hun til. Da hennes personlige trener sa at hun åpenbart var et talent, kom motivasjonen med en gang. Mer skulle det ikke til, og så er det jo utrolig gøy da.
Så nå er du på landslaget?
– Ja, men det er i veteranklassen, og der er det veldig enkelt å bli med. Si i fra, tipser hun.
Nå gleder hun seg innmari til turné i vakre Nordland, deretter Tromsø og så Oslo, Hedda. Kristiansand og Dyreparken.
I dyreparken har hun jobbet med koreografien i «Kaptein Sabeltann»-forestillingen over flere tiår.
Det var danser hun skulle bli når hun ble stor, men det ble mye mer, og det føles som en helt ok karriere, avslutter Vikstvedt.
«I sofaen med Birgitte» er en del av programmet under Vinterlysfestivalen. Festivalen åpnet 12. februar 2022 samtidig som én meters-regelen og munnbind ble lagt bort, og arrangører landet over kan åpne for maks kapasitet. Det ble 7 magiske dager med over 10.000 publikummere, sier teatersjefen ved Nordland Teater med ikke ubegrunnet stolthet. SOM FØR OG ETTER ble vist under festivalen og er nå klar for Nordlandsturne.
SOM FØR OG ETTER er ny norsk dramatikk satt sammen av to enaktere Det han vil si dem og Som på natten skrevet Fredrik Brattberg, en av Norges mest spilte dramatikere internasjonalt. Med sin særegne signatur arbeider han med handlinger og dialog på samme måte som en komponist arbeider med musikalske temaer. Dette åpner opp for et vell av ulike tolkningsmuligheter.
Om vennskap, maktspill og komiske krasj på åpent hav
Hvilket samfunn bygger vi uten den?
– De er keiser af Tyskland og har kommandoen der, men her ombord har nu jeg kommandoen
Klar for uvær og et vennskap som må tåle litt sjøgang
De er våre viktigste publikummere
En musikalsk oppdagelsesreise for små og store
– En historie om sannhet, løgn og den skarpe brodden i vennskap
Sammen for barn i krig
Delt ut under Vinterlysfestivalen
En musikalsk og leken opplevelse for barna
La magien begynne!
Nordland Teater hedres for programmet til Kodenavn: Operasjon Asfalt