Inne på Nordland Teater, bak lukkede dører, har regissør Terje Skonseng Naudeer samlet skuespillere og øvrige involverte. Det er noe med atmosfæren. Intimiteten. Hvordan skuespillerne eksperimenterer med ord og innhold for å strekke kunstnerskapet.
HVA VAR DET med «Farlige forbindelser» som fanget din interesse?
– Da teatersjef Birgitte Strid presenterte manuset for meg, føltes det helt riktig. Det er et sjukt bra stykke. En moderne klassiker, filmatisert og oppført på en rekke teaterscener verden over. Vi har strippet ned scenografien for å gi skuespillerne og ordet større plass. Det krever gode skuespillere, som alle drar i samme retning. Det tror jeg vi har lyktes godt med, sier nordlendingen.
Vi skal til Paris, rett før revolusjonen på slutten av 1700-tallet. Til et samfunn preget av dekadanse, overfladiskhet og rike menn med makt. Er det paralleller til dagens samfunn?
– Jeg etterstreber en form for sannhet i alt jeg gjør, noe ekte som treffer i folks liv uavhengig av tidsalder. Menneskenes indre vil vi alltid kunne relatere oss til. Kanskje er det den store kjærligheten. Den som kan være vanskelig og livsfarlig, fordi da risikerer du noe. Men folk blir ødelagt i dette stykket. Det skjer maktovergrep og trakassering i alle samfunnslag og i mange deler av verden, den dag i dag.
Tror du på kjærligheten?
– Du kan ikke stå i kunsten og jobbe med teater, hvis du ikke står i livet. Jeg tror på kjærligheten. Samtidig lever jeg nok et litt kjedelig liv. Det er det som gjør teater så spennende og det er vel derfor kunsten går foran alt. På sitt beste er teateret den helt unike kunstform. Et sted hvor alt strippes ned til konsentrerte øyeblikk.
Regi og scenografi ser ut til å være tett skrudd sammen?
– Noe av utfordringen er å få fram det som egentlig sies, det sosiale språket, og rommet. Scenene er supertette og veldig bra konstruert. Det bygger seg opp og strammes til. Birgitte Strid har laget en effektiv scenografi og kostymene er fantastiske.
Gi oppsetningen en sjanse, oppfordrer han, før han igjen vender oppmerksomheten over på skuespillerne. Kunsten er det viktigste.
MED «FARLIGE FORBINDELSER» av Christopher Hampton tar Nordland Teater steget tilbake til tiden rett før den franske revolusjon og til rivaliseringen mellom Marquise de Merteuil og Vicomte de Valmont. Her utfordrer den rike hevnlystne enken sin tidligere elsker til å forføre en ung kvinne som snart skal giftes bort, mens de skruppelløst nyter leken. Etter hvert utvikles en dypere relasjon, og plutselig blir forholdene svært problematiske og spente. Flere vil nok kjenne igjen historien fra den Oscar-vinnende filmen Farlige Forbindelser/ Dangerous Liasions, av Stephen Frears, hvor Glenn Close og John Malcovich, Michele Piffer, Uma Thurman og Keanu Reeves var ikledd rollene.
Medvirkende: Gørild Mauseth, Sigurd Sele, Julie Sofie Reite, Inga Ibsdotter Lilleaas, Kristoffer Hjulstad, Gretelill Tangen, Cecilie Jørstad og Stein Elvestad.
Oversettelse og scenografi: Birgitte Strid
Regi: Terje Skonseng Naudeer
Lysdesign: Johan Haugen
TURNÉRUTE:
MO I RANA 14., 15. OG 16. JANUAR / MOSJØEN 20. JANUAR / BRØNNØYSUND 21. JANUAR / SØMNA 22. JANUAR / SANDNESSJØEN 24. JANUAR / BODØ 27. JANUAR / STEIGEN 28. JANUAR / HAMARØY 29. JANUAR / SVOLVÆR 31. JANUAR / LEKNES 2. FEBRUAR / LØDINGEN 3. FEBRUAR / SORTLAND 4. FEBRUAR / STOKMARKNES 5. FEBRUAR / NARVIK 7. FEBRUAR / VINTERLYS 2021 MO I RANA: LØRDAG 13., SØNDAG 14. OG MANDAG 15. FEBRUAR.
24. og 27. januar kl 19:00
Ny dato: 18.-24. september
Birgitte Strid
med gode støttespillere
Lars Lerin
Nordland Teater, Mo i Rana
en annerledes Julekalender
Kjersti Elvik
På magiske øyeblikk
Omdiskutert aktuell tematikk
Burde vi holde mer fast?
Smittevern og ditt teaterbesøk
for teateråret 20/21