Et langt liv på scena

Vi hedrer Andreas Kolstad

Oppdatert 15. mai 2024 kl. 13.44
nyheter


Her kan du lese om Andreas lange og innholdsrike karriere. En nestor i faget. Fra scene til scene. År etter år.

Carl Andreas Kolstad ble født den 1. mai i 1950. Han er nummer to i en søskenflokk på tre, og vokste opp sammen med mor, far og to søstre på Røa i Oslo.

Andreas kommer fra en familie med flere skuespillere, og var nok ikke mer enn 5-6 år gammel da moren forstod, selv om hun mente det var mer enn nok med to fra før, at det var skuespiller denne gutten kom til å bli. En dag hun kom hjem fant hun nemlig en lykkelig liten gutt oppe på loftet, hvor han egentlig ikke hadde lov til å være, påkledd i en av hennes gamle kjoler, høyhælte sko og rød leppestift. Skuespillergenet hadde gått i arv.

Andreas var allerede som barn med i en produksjon for Riksteatret. Dette var i 1963 med forestillingen En folkefiende av Henrik Ibsen. Regissør var Otto Homlung. Da var han 13 år gammel, og ble tatt ut av skolen i 6 måneder i forbindelse med prøver og for å være med da produksjonen reiste ut på en vinterturné med premiere på Eidsvoll. De var også ute på en vårturné med premiere på Rena. I tillegg reiste de med produksjonen til Rotterdam, London og Antwerpen. Det ble vist totalt 5 forestillinger i utlandet.

Skuespillerdrømmen vokste seg sterkere i ungdomsårene, og han søkte etter hvert Statens Teaterhøgskole, og kom inn ved første forsøk.

Etter endt utdanning jobbet Andreas nærmere 20 år ved Det Norske Teatret. Her medvirket han i mer enn 40 oppsettinger! Han har i tillegg vært tilknyttet blant annet Den Nationale Scene i Bergen, Akershus Teater, Riksteatret, Nationaltheatret, Radioteatret, NRK fjernsyn, vært med i film og serier og lest inn flere lydbøker.

Andreas jobbet mye sammen med onklene Lasse og Henki i løpet av sine 20 år i Oslo. Disse bautaene innen norsk scenekunst har han aldri brukt som brekkstang for sin karriere, men etter at han tok steget til egen karriere kunne han med stolthet si at han var stolt av å være en Kolstad-gutt.

I 1993 tok Andreas permisjon fra Det Norske Teatret og kom nordover til Mo i Rana. Her medvirket han i sin første produksjon ved Nordland Teater, Glassmenasjeriet, hvor han spilte Tom Wingfield. Regi: Alexandra Myskova. Det stilige bilde av Andreas er fra denne forestillingen.

Etter denne produksjonen reiste Andreas tilbake til Oslo og Det Norske Teatret, men kom tilbake i november 1994. Dette ble starten på hans lange karriere og fartstid her hos oss på Nordland Teater. Foruten om 3-års permisjon da hans samboer Kari-Anne tok utdannelse i Oslo, så har Andreas bodd og virket her i nord. Dette har gjort noe med oslogutten - han er blitt nordlending i sjela!

Andreas har en lang karriere å se tilbake til. Å plukke ut noe spesielt er derfor vanskelig, men Andreas har selv fortalt at han husker godt da han som barn satt og gråt i fanget på moren da hun leste om Ridder Cato i Mio, min Mio av Astrid Lindgren, og at det var stort den dagen han selv fikk spille ham. Dette var i 1993 på Det Norske Teatret. Regi: Runar Borge.

Av andre produksjoner gjort før Andreas kom til Nordland Teater, og som har betydd mye, kan nevnes musikalen A Chorus Line som hadde norgespremiere høsten 1983. Produksjonen ble satt opp på Chateau Neuf. Ble også spilt i Grieghallen i Bergen. Regi og koreografi: Runar Borge. Musikalen Godspell i 1983 som ble spilt som sommerteater på ABC Teatret. Også her med Runar Borge som regissør og koreograf, og musikalen Jesus Christ Superstar i 1990 som ble satt opp på Det Norske Teatret med regi av Runar Borge.

I løpet av sine år på Nordland Teater har Andreas vært med i hele 39 oppsettinger i tillegg til mange små sideproduksjoner som for eksempel Lørdagskafé. Av produksjoner som her har betydd mye for han kan nevnes Vårherres Klinkekule, Klassisk Kolstad og Når min kone dør får jeg bedre plass i kommodeskuffen.

Vår Herres Klinkekule (2000) var et stykke basert på Erik Byes tekster, og som ble gjort i nært samarbeid med Erik Bye selv. Regi: Thor-Inge Gullvåg. Forestillingen hadde urpremiere i Bodø Kulturhus hvor både Erik Bye og hans kone Tove Bye var til stede.

Klassisk Kolstad (2008) var en forestilling satt sammen av tekster fra kjente norske lyrikere som blant andre Erik Bye, Halldis Moren Vesaas og André Bjerke – lyrikere som Andreas verdsetter høyt. Tekstene ble plukket ut av det beste fra hans egen lyriske bokhylle. Forestillingen ble skapt og satt sammen av Andreas og Sissel Brean.

Når min kone dør får jeg bedre plass i kommodeskuffen (2010) er vel muligens den forestillingen som har krevd mest av Andreas på mange måter. Tekstene av Kjell Askildsen ble påbegynt av hans beste venn og kollega, skuespiller Thomas Fasting som døde 17.mai 2002.

Andreas bestemte seg etter hvert for å avslutte Thomas sitt arbeide. Dette ble til monologen Når min kone dør får jeg bedre plass i kommodeskuffen. Tekstene gir et skråblikk og tilbakeblikk på livet med en burlesk og følsom undertone hvor latter og gråt sitter løst.

Forestillingen inneholdt mye tekst, og var et krevende åndsarbeid med å tørre og blottstille mannen i seg selv – en mann som ser tilbake på hendelser i livet sitt. Andreas var lykkelig og totalt utslitt etter forestillingen som hadde premiere under Vinterlysfestivalen i 2010.

Han klarte så til de grader å ære Thomas og samtidig seg selv i denne fantastiske forestillingen som trollbandt publikum. Regi: Reidar Sørensen.

Som skuespiller er Andreas veldig dedikert, og han er en skuespiller med særdeles god tekstforståelse og diksjon. Han verdsetter ordet, og det levende med skuespillerfaget. Han elsker å stå fremfor mennesker å se at det han gjør berører og betyr noe for noen.

Andreas har med sin glede og sitt engasjement blitt en nestor som har tilført stor og verdifull kunnskap videre til yngre skuespillere som har kommet til Nordland Teater. Han har vært en enorm ressurs, og har i flere perioder også vært tillitsvalgt ved teatret. Han gleder seg som mest når han ser kollegaer blomstre. Da er han lykkelig som et barn.

Andreas har også betydd mye for det lokale kulturlivet. Her har han bidratt og stilt opp når han har hatt mulighet, og det med like stor ydmykhet, innsats og alvor som i det profesjonelle. Han har til og med enkelte ganger nektet å ta imot betaling fordi han brenner for det frivillige kulturlivet. Han har følt seg ydmykt takknemlig bare for å bli spurt om å bidra. Det har vært betaling nok for han.

Mennesket Andreas er en omsorgsfull, ærlig og veldig lettrørt person. Han elsker mennesker og er enormt sosial. Nære møter og gode samtaler setter han høyt, og det har ført til en stor vennekrets i alle aldre, både blant kollegaer og privat. Andreas har den unike egenskapen at han ser mennesket bak masken, og det gjør han til en person som det er så innmari lett å bli glad i. At han i tillegg er noe distre, og på stadig leting etter mobilen, laderen, briller og nøkler gjør at vi alle kan humre over morsomme historier forbundet til den evige jakten etter forsvunnede duppedingser.

I år 2000 møtte Andreas sin store kjærlighet Kari-Anne Angell. Ikke helt tilfeldig. Her var det Ada Einmo Jürgensen, en god venninne av dem begge, som lekte Kirsten Giftekniv. Kari-Anne er født og oppvokst på Tenna, ei øy i Herøy kommune. Hun flyttet til Mo i Rana høsten 1999.

Kari-Anne begynte etter hvert å utdanne seg, og etter to år ved BI dro de til Oslo for at Kari-Anne skulle få sin videreutdanning som eiendomsmegler. Andreas fikk permisjon fra teatret i denne perioden, og jobbet blant annet med dubbing av film og innlesing av lydbøker i tillegg til at han var med i teaterproduksjonen Pensjonisten (2004), regi Bjørn Birch, som ble satt opp av Akershus Teater.

Andreas hadde fremdeles sin leilighet i Oslo som de bodde i under denne perioden. Da de var på tur nordover igjen skulle den klargjøres for salg. Under opprydding fant plutselig Kari-Anne en av sine yndlingslydbøker – Markens Grøde av Hamsun. Denne hadde hun lyttet utallige ganger til. Hun elsket stemmen til han som leste. Hun ble paff, og spurte om Andreas også hadde denne lydboken? «Ja, og det er jeg som leser den» svarte Andreas. En av livets merkelige tilfeldigheter. Andreas var stemmen hun elsket, og som hun så mange kvelder hadde ligget og lyttet til. Livet altså!

Paret flyttet tilbake til Mo før Nordland Teater skulle åpne det nye teaterbygget høsten 2005. Her bodde de i noen år før de kjøpte seg leilighet i Mosjøen og flyttet. Andreas pendlet en liten stund mellom Mo og Mosjøen, men fant seg etterhvert en leilighet han kunne leie – sin egen hule. Det ble noe enklere i forhold til jobben, og som Andreas sa med humor og litt alvor, «så slipper jeg å drive Kari-Anne til vanvidd». Han så på det som en nødvendighet for at kjærligheten skulle blomstre og overleve.

Kari-Anne har to barn fra tidligere, og de har gitt paret fire barnebarn. Andreas føler seg med dette utrolig privilegert. Da han ikke har egne barn, så trodde han aldri at han kom til å oppleve det å bli bestefar. Noe som var en stor sorg for han. Lykken var derfor stor da deres første barnebarn Charlotte ble født. Andreas kunne ikke få fortalt nok om det lille vidunderet. Han var helt solgt. Da Charlotte begynte å prate ble han fort «dæddæ», et kjælenavn Andreas elsket. Nå er han «dæddæ» til fire, Charlotte, Haakon, William og Peder.

Han elsker barn, og gjennom barnebarna får han tatt ut barnet i seg selv. Han har krabbet, lekt og lest Mio min Mio, favorittboken, utallige ganger. En mer hjertelig og engasjert «dæddæ» skal man lete lenge etter, og det viktigste av alt - han tar dem alle på alvor, og ser hver og en av dem. Som Kari-Anne sier «et slikt hjertelig engasjement er ikke noe man skal ta som en selvfølge».

I sin karriere har Andreas jobbet under hele 8 teatersjefer. Ved Det Norske Teatret under: Tormod Skagestad (1961-1979), Svein Erik Brodal (1979-1990) og Otto Homlung (1990-1997. Ved Nordland Teater under: Thom Bastholm (1992-1996), Frode Rasmussen (1997-2000), Thor-Inge Gullvåg (2000-2007), Reidar Sørensen (2008-2012) og Birgitte Strid (2013-nå).

Andreas er en aktet og elsket skuespiller og kollega. Etter 45 år i bransjen ble Kolstand pensjonist 30. april 2020, som den første skuespilleren ved Nordland Teater. Han har jobbet med de fleste store norske navn innen scenekunst, og med en karriere som rommer alt fra store musikaler, små nære forestillinger, monologer, film, radioteater, lydbøker m.m, så kan man med handa på hjertet si at Andreas Kolstad er blitt en bauta innenfor norsk teater- og scenekunst. Han går inn i rekken som en av de store.

Karrieren skulle egentlig avsluttes med «Kolstads siste». Forestillingen skulle spilles på Nordland Teaters hovedscene i april 2020 med to forestillinger, hvorav den siste den 30. april – dagen før hans 70-årsdag. Men skjebnen ville det annerledes, og den 12. mars ble alle landets scener stengt grunnet koronapandemien som rammet en hel verden. Forestillingen måtte derfor avlyses. Dette til stor sorg for Andreas, publikummere og alle ved teatret. Han hadde invitert venner og familie til forestilling med stor middag på Meyergården. En scenekarriere skulle markeres nært og stort!

Men i kriser, slag og motbakker dukker det ofte opp nye spirer av tankesett. Engasjementet og kjærligheten for Andreas er stor, og viljen for at han skulle få en verdig avslutning har vært enorm. Den har rett og slett ikke latt seg stoppe av stengte dører!

Regjeringen har underveis endret på noen regler, så 14. april skal vi holde en markering for Andreas og hedre hans liv og virke på scena med kollegaer, samboer og noen få heldige publikummere tilstede samtidige som det blir gjort en live-innspilling.

Det er med stor glede vi kan fortelle at den 3. juni blir hans avskjedsforestilling Kolstads siste – et liv på scena sendt digitalt ut til alle. Det kommer til å bli en rørende og nær opplevelse selv om vi må holde avstand. Her vil kollegaer, nåværende og tidligere, samt venner og familie hylle Andreas i tillegg til at han selv skal opptre fra Nordland Teaters hovedscene. Det blir noe annet enn det som var tenkt, men muligens enda mer nært. Som et godt rundt tall vil dette bli hans 40. forestilling ved Nordland Teater.

Du kan med heder tre av etter 45 år på scena Andreas!

Gratisarrangement i Mo kirke 16. oktober kl 18:00

Bli kjent med historien på nært hold

03.10.2024

Under overflaten på «Kodenavn: Operasjon Asfalt»

Regissørens innsikt i dramaet og dets betydning

08.10.2024

Spennende mulighet som lydtekniker ved Nordland Teater

Søknadsfrist 13. oktober

16.09.2024

Anmeldelse War Travels

Merete Lundetræ Andersen, doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder

10.09.2024

Ansetter ny produksjonssjef og snekker

Nye impulser og erfaringer

16.09.2024

Opplev Nordland på en ny måte

Lanserer audioguide

05.07.2024

Nordlandsbanen: Krigsfangenes spor

En lytteopplevelse på øret

26.06.2024

Every stop holds a new memory

The Trail Way – en ny måte å oppdage Nordland på

13.06.2024

Tog o hoi!

Opplevelsestoget - gratis eventyr fra SJ Nord og Nordland Teater

14.06.2024

Førpremiereprat

Birgitte og Iso om Granitt og sommerturné

06.06.2024

Ny leder for Vinterlysfestivalen

Takk til Wenche Bakken, velkommen Sissel Brean

10.07.2024

Samtale med avtroppende produksjonssjef

En særdeles aktiv periode ved Nordland Teater

26.04.2024

Nordland Teater søker produksjonssjef

Ledig stilling fra august 2024

22.04.2024

Intervju med manusforfatter Stein Elvestad

En historie om menneskeskjebner

18.12.2023

Vinterlysfestivalen 2024

Omfavner kjærligheten til scenekunsten

13.12.2023

Kulturåret 2024

– Et år for store tanker

22.01.2024

The Trail Way

#bucketlistjourney

30.11.2023

Tilbakemeldinger på "Titus Andronicus"

Det beste Shakespeare jeg har sett i Norge, noensinne

07.08.2024

Intervju med regissørene

Norgespremiere på Titus Andronicus

30.10.2023

Changing Currents

Gratis teaterforestilling med flerkulturelt ensemble

04.12.2023

Skolemateriell

Utforsk karakterene, handlingen og temaene som gjør "Titus Andronicus" tidløs

13.10.2023

Første slipp Vinterlys 2024

Metteson, Iren Reppen og Oscar Danielson

27.09.2023

Ketil Kolstad

Neste teatersjef ved Nordland Teater

19.04.2024

Karoline Solbakken blir vår nye produksjonssjef

Hjertelig velkommen!

28.08.2023

Vinner av pris for nyskapende forestilling

Torn & Rose i Eventyrland

15.09.2023

​Ohoi, togrøvere på Nordlandsbanen!

røverteater, skattejakt og polarsirkeldåp

19.04.2024

Nordland Teater søker ny teatersjef

søknadsfrist 15. august

13.06.2023

Lyttedugnad

opplesing av rapport fra Sannhets- og Forsoningskommisjonen

31.05.2023

Produksjonssjef

ettårig vikariat fra 1. august 2023

05.05.2023

Teater er så personlig, det får deg til å tenke

verdsetter mangfoldet

13.04.2023

Kulturell vandring i Nordland

et nytt opplevelseskonsept tar form

11.04.2023

Fortell om din opplevelse

Ber om hjelp fra publikum

24.02.2023

Starten på det kulturelle årshjulet

Vi applauderer Sparebank1 Helgeland

19.04.2024

Stolte vinnere av beste kampanje

Juryen er imponert og fikk lyst å dra på teater!

19.04.2024

Art-Trail på sporet

Reis sakte, opplev mer!

19.04.2024

Høringssvar

Strategi for reiseliv og opplevelser i Nordland 2023-2027

04.01.2023

Litt tid e den største presang

Eg veit at du prøv, og eg trur du førstår at eg elsk deg uansett ka eg får

17.11.2022

Vinterlyskunstner 2023

Vernissage lørdag 11. februar kl 17.00 i Moment

19.04.2024

Nordisk kulturliv må styrkes

Felles kulturpolitisk opprop til Nordens kulturministre

19.04.2024

Verdifullt å kjenne sitt publikum

Brukerpanel og kulturmeninger

02.11.2022

Unik utstilling til Mo i Rana

Rana Kunstforening viser fram Skeive ikoner

19.04.2024

Det øves og prøves på Kappe Land

Mange elementer skal på plass før urpremieren 4. november

19.10.2022

Lengsel etter døden

Et håp i bunnen, i følge Astrid Hansen Holm

27.09.2022

Teateret som et treningssenter for empati

Jon R. Skulberg om Fruen fra havet

27.09.2022

Byr næringslivet opp til å vinterlyse

En årlig feiring av kunsten, kulturen og menneskene i nord

19.09.2022

Flerkulturelt brukerpanel

Brukeropplevelsen i sentrum

29.08.2022

Should I Stay or Should I Go

En du bør ha et forhold til?

24.06.2022

Heder til Moby Dick og Utvik Senior

En ære å være blant de nominerte, enda mer gøy å vinne!

08.06.2022

Servicepris til Nordland Teater

Blid, trivelig og svært hjelpsom

30.05.2022

Etablerer Sense of North AS

Ringvirkninger langt utenfor scenekanten.

19.04.2024

Skriver teaterhistorie

Vinterlys for første gang i Bodø.

22.04.2022

Teaterprat med Helén Vikstvedt

Aktuell som moren i «Som før og etter».

23.02.2022

Har du en hybel ledig, kom på banen

Hva gjør Mo i Rana til en bra plass å bo og besøke?

19.04.2024

Nå kan vi klemme og danse igjen

Praktisk talt alle smitteverntiltak er fjernet.

12.02.2022

Restart Mo i Rana med Vinterlys

7 magiske festivaldager i februar, hvert år.

26.01.2022

Morten Espeland

Årets Vinterlys-profil

11.01.2022

Ønskeliste

Signalene er viktige

22.12.2021

Spektakulære opplevelser bak hver sving

og hundrevis av grunner til å bli en dag ekstra.

19.11.2021

Kulturstreiken over

Glade ansatte på jobb i dag.

25.10.2021

Kulturstreiken rammer Nordland Teater

13 ansatte tatt ut fra mandag 25. oktober

21.10.2021

Det Henrik sa, begeistrer oss

om det å være menneske og om hverandre

18.10.2021

Regissøren bak Mulegutten

Varm. Inkluderende. Dedikert.

13.10.2021

ÅPEN DAG

9. oktober kl 11-15

19.04.2024

I sofaen med Fredrik Brattberg

Vil trekke folk til Nordland Teater.

25.09.2021

I sofaen med Birgitte og Kjersti Elvik

Teatersjefen møter interessante personer til en avslappet sofaprat.

20.09.2021

Nordland Teaters nybygg til 12,3 millioner

Avduket 18. september på åpningen av den 20. Vinterlysfestival.

19.09.2021

Får 500.000 kroner til å videreføre flerkulturelt ungdomsprosjekt

Gledelig nyhet!

19.04.2024

Bursdagsfeiring og avduking av Rugekassa

Nå får NT Ung sitt etterlengtede øvingslokale

19.04.2024

NYiBYEN

En smakebit av Nordland Teater

19.04.2024

Et friskt pust

Yngvild Berg Keilen

19.04.2024

Kobler kultur og reiseliv

WAR TRAVELS

21.06.2021

Teater i digitale formater

Ettårig tverrkunstnerisk utviklingsprosjekt

19.04.2024

Vi hyller mangfold

En kulturell kraft i Nordlandsamfunnet

19.04.2024

HOLDER MASKEN

Grete Larssen: Ihuga dukkermaker ved Nordland Teater

19.04.2024

DUS: Stjerner i sikte

Ungdomsteater leverer overbevisende

08.04.2021

Om å være isolert på en klippe, i sitt eget hjem, i sitt eget sinn.

Fra en dag til en annen ble livet forandret.

19.04.2024

Blir ny plansjef ved Nordland Teater

Dette er drømmejobben!

19.04.2024

Omstridt forlis

Utvik Senior premiere på Festspillene i Nord-Norge

19.04.2024

Ekstraforestillinger SÅ SOM I HIMMELEN

begrenset antall billetter i salg nå

19.04.2024

Meld deg på nyhetsbrev

oppdateringer rett i innboksen

19.04.2024

Fly kan fylles til randen, mens kulturlivet stenges ned

Brev til våre folkevalgte

19.04.2024

Urovekkende endring i kulturmodellen

en maktforskyvning fra kulturinstitusjoner til direktorat

19.04.2024

Herlige tilbakemeldinger

Tusen takk. Det er skikkelig stas.

25.02.2021

Regissøren bak Så som i himmelen

Morten Borgersen

09.02.2021

Billettene til Så som i himmelen går unna

Kulturens kraft påvirker oss

03.02.2021

DOAJVVO - HÅP med Ronja-Katrin Larsen

musikkteater av Åarjelhsaemien Teatere

19.04.2024

Vinterlys 2021 utsatt til høsten

Ny dato: 18.-24. september

14.09.2021

Næring til sjelen

Birgitte Strid

29.12.2020

Satser på ungdommen

med gode støttespillere

22.12.2020

Stiller opp for Kirkens Bymisjon

en annerledes Julekalender

16.12.2020

Vinterlysprofil 2021

Kjersti Elvik

18.11.2020

Gavekort på magiske øyeblikk

du tar med deg resten av livet

13.02.2021

Et langt liv på scena

Vi hedrer Andreas Kolstad

15.05.2024